Corps maakt gedenk plek voor verongelukte surfers

Maandagavond verongelukten vijf surfers bij het havenhoofd van Scheveningen. Twee van hen waren TU-studenten. Het Delftsch Studenten Corps heeft een gedenkplek ingericht.

Op de herdenkplek kunnen mensen bloemen achterlaten. (Foto: Delta)

TU-studenten Max (22) en Mathijs (23) maakten maandagavond 11 mei deel uit van een groep van zes surfers die in de problemen kwamen bij het noordelijke havenhoofd van Scheveningen. Volgens het AD werden een draaiende wind en een dikke laag algenschuim op het water vijf van hen fataal.

De KNRM, brandweer en de kustwacht begonnen maandag rond 19.30 uur een zoekactie waarbij drie mensen uit het water werden gehaald. Twee van hen overleefden de redding niet. De derde vertelde dat er nog drie mensen in het water lagen. Vanwege invallende duisternis werd de actie rond 22.30 uur gestaakt.

Dinsdagochtend vroeg is de zoekactie hervat waarbij twee lichamen werden geborgen. Het laatste slachtoffer werd wel gezien, maar verdween weer uit zicht. De zoektocht werd daarna beëindigd.

Het AD meldt dat Joost, Sander en Pim ervaren reddingszwemmers waren die ook als surfinstructeur werkten. Max en Mathijs zijn twee TU-studenten die eveneens bekende gezichten waren op de Scheveningse surfclub The Shore.

Max en Mathijs waren ook lid van het Delftsch Studenten Corps DSC. Daar is men aangeslagen door het nieuws. De studentenvereniging heeft buiten voor de sociëteit een gedenkplek ingericht.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl