Corps haalt meeste nuldejaars binnen

Het Delftsch Studenten Corps heeft goed geboerd tijdens de Owee. 329 eerstejaars hebben zich aangemeld. Dat zijn er 109 meer dan vorig jaar.

Corps-bestuurslid Inge Corten kan alleen maar gissen naar de reden waarom zo veel meer eerstejaars zich hebben aangemeld. “We hebben goed ons best gedaan natuurlijk. En de Owee had dit jaar ook 150 meer deelnemers.” Volgens Corten zit het corps nu weer op het niveau van vijf jaar geleden.

Virgiel wist de enorme stijging vorig jaar niet vast te houden. Meldden zich toen 328 nieuwe eerstejaars aan, nu zijn het er weer ‘gewoon’ 254. De vereniging zegt goed uit de voeten te kunnen met dit aantal, maar meer leden waren uiteraard welkom geweest.

Jansbrug kijkt tevreden terug op de Owee. Met 110 aanmeldingen doet de vereniging het iets beter dan voorgaande jaren. De verklaring daarvoor is volgens de vereniging de gezelligheid tijdens de Owee en het grotere aantal nuldejaars.

Bij de kleine verenigingen zijn de veranderingen meestal klein. De Csfr heeft veertien nieuwe leden tegenover twaalf vorig jaar. CSR stijgt ook licht: veertig aanmeldingen, wat drie meer is dan in 2003. De Vgsd kan niet echt verklaren waarom er dit jaar maar zeven aanmeldingen zijn. Normaal zijn het er ongeveer vijftien.

De Bond mag 39 nieuwe leden verwelkomen, twee meer dan vorig jaar. De Zwervers hebben vier nieuwe leden, wat volgens voorzitter Stephan van Keulen een normaal aantal is voor een vereniging van twintig man. Outsite is blij met drie nieuwe aanmeldingen.

Hoeveel nieuwe leden De Bolk heeft, is niet bekend. De vereniging is niet te bereiken.

Wolbodo heeft het met zeventien ‘mogelijke nieuwe leden’ een stuk minder goed gedaan dan in 2003, toen de vereniging nog met vijftig man groeide. Tim Agema geeft daar ‘namens het bestuur’ in een e-mail een verklaring voor. “Het grootste probleem lag binnen onze vereniging, namelijk de actiegroep Volbodo, die vanaf de eerste dag heeft getracht om de Owee te saboteren. Ze hebben de lampjes in ons uithangbord gesloopt waardoor niemand ons kon vinden.” Een serieuze verklaring bleef Wolbodo schuldig. (SB)