Corps debatteert over aanpassing KMT

Het Delftsch Studenten Corps organiseert een debat over de toekomst van de kennismakingstijd. Het corps reageert daarmee op klachten over de slechte manier waarop de feuten dit jaar behandeld zouden zijn.

De discussieavond op woensdag 3 oktober is bedoeld voor de eigen leden. Zij mogen hun mening geven over wat in de toekomst het doel en de inhoud van de kennismakingstijd (KMT) zou moeten zijn. De senaat van het Delftsch Studenten Corps (DSC) is van plan de resultaten van het debat mee te nemen in maatregelen voor de KMT van volgend jaar.

De KMT is ter discussie komen te staan door een ingezonden brief van een boze vader in NRC Handelsblad, twee weken terug. De feuten zouden volgens hem zijn geslagen en uitgescholden en ze zouden urenlang in het ijswater hebben moeten zitten. Zijn zoon zou aan de kennismaking een keel- en een oorontsteking hebben overgehouden. Overigens is de jongen wel lid geworden.

De TU Delft liet meteen weten niet gelukkig te zijn met dit soort verhalen en startte een onderzoek. De uitkomsten daarvan laten nog op zich wachten, maar het college van bestuur (cvb) liet vorige week weten meer klachten over de KMT te hebben gehad. Ook het corps zelf doet onderzoek naar het vermeende afbeulen van feuten, net als de Vereniging Oud Leden.

Het is nog de vraag of het cvb straks genoegen neemt met de maatregelen waarop het corps broedt. In 2004 dreigde het TU-college nog met het intrekken van subsidie na de mishandeling van een Amsterdamse student door acht DSC-ers en de ontvoering van een varken door het dispuut Die Coffye Vlagh.

De senaat bezint zich op de vraag of het debat volgende week toegankelijk moet zijn voor derden. Eline van der Veen, president van de senaat, wil alvast kwijt dat de KMT ‘niet iets is dat zij uit angst achter gesloten deuren houden’. “Maar het moet natuurlijk wel een beetje mysterieus blijven voor komende leden.” (SB)