Corps bestraft; KMT op de helling

Om ontsporingen tijdens de kennismakingstijd bij studentenverenigingen te voorkomen moet de mentaliteit veranderen, vindt het college van bestuur. Het heeft het Delftsch Studenten Corps naar aanleiding van wangedrag harde sancties opgelegd.

Dat heeft het college van bestuur (cvb) van de TU Delft besloten, na afronding van onderzoek naar de afgelopen kennismakingstijd (KMT) van het Delftsch Studenten Corps. Een aantal studenten is volgens het cvb ‘slachtoffer [..] geworden van fysiek geweld en vergaande vernedering’.

Het moet afgelopen zijn met dit soort wangedrag, verklaart het college in een persbericht. “De verharding die we zien bij de introductietijd is moreel onacceptabel en past niet in de tijdgeest, noch bij de internationaal georiënteerde universitaire gemeenschap die we feitelijk zijn. De goede reputatie van de TU Delft en de Delftse universitaire gemeenschap zijn beschadigd.”

Het cvb wil nieuwe afspraken maken met de VeRa, het overkoepelende orgaan van de studentenverenigingen, over hoe het er tijdens de KMT aan toe gaat. ‘Mentaliteitsverandering’ en ‘gedragsaanpassing’ zijn volgens het college nodig: “We zijn ervan overtuigd dat we zo samen met de studentenverenigingen de basis kunnen leggen voor een introductietijd die een zekere lokale traditie in ere houdt, en die ook past binnen de maatschappelijk aanvaarde opvattingen in de huidige tijd.”

In de tussentijd legt de TU het corps zware straffen op. Voor het collegejaar 2008/2009 krijgt de vereniging 144 garantiemaanden minder van de universiteit. Dat komt neer op een korting van dik 36.000 euro. Het Delftsch Studenten Corps (DSC) krijgt normaalgesproken 384 garantiemaanden, ter waarde van bijna een ton euro. Een garantiemaand stelt studenten in staat de studievertraging te financieren die zij oplopen door bestuurs- of commissiewerk.

In het collegejaar 2009/2010 kan het DSC zijn garantiemaanden op voorwaardelijke basis terugkrijgen. Dit gebeurt alleen wanneer de vereniging ruim voor de start van volgend collegejaar ‘adequate maatregelen’ neemt om herhaling van de uitwassen van dit jaar te voorkomen. Het college denkt dan aan een nieuwe opzet en inrichting van de KMT en aan een betere naleving van de regels en richtlijnen.

Een andere straf die het corps krijgt opgelegd, is van meer symbolische aard. Het cvb schort gedurende dit studiejaar alle formele contacten met de vereniging op.

Aanleiding voor de strafmaatregelen en het onderzoek bij het corps, was een ingezonden brief van een boze vader in NRC Handelsblad, drie weken geleden. Zijn zoon en andere eerstejaars die meededen aan de KMT van het DSC zouden zijn geslagen en uitgescholden. De boze vader noemt in de brief verschillende voorbeelden van hoe de feuten werden vernederd. Zijn eigen zoon zou een ei in zijn mond geslagen hebben gekregen, hij zou in een natte slaapzak hebben moeten slapen en zijn nieuwe kleren zouden zijn gescheurd.

Ondanks dat alles bleef de jongen in eerste instantie lid van het corps. Inmiddels heeft hij zijn lidmaatschap per brief opgezegd.