Corona trekt zware wissel op zonnewagen race

De Delftse zonneracers moeten de Solar Challenge in Marokko rijden zonder coach. Trainer Marc Lammers komt het land niet in. Marokko is gesloten voor vluchten uit Nederland.

De coronapandemie was eerder dit jaar al aanleiding voor de organisatie van de World Solar Challenge in Australië om de race af te gelasten. (Foto: Vattenfall Solar Team)

Nog voor de Solar Challenge Morocco is begonnen, doemt het eerste probleem op. Een rode kaart. Marokko heeft Nederland vandaag (20 oktober) op rood gezet op de coronakaart. Alle vluchten van Nederland naar Marokko zijn geannuleerd. Voor de Delftse studenten van het Vattenfall Solar Team betekent dit dat hun teamcoach, Marc Lammers, zich niet bij het team kan voegen.

Van 25 tot 29 oktober vindt in Marokko de race voor zonneauto’s plaats. Deze komt in de plaats van het WK zonneracen in Australië, dat vanwege corona werd afgelast.

“Dit is echt flink balen”, zegt teamlid en pr-medewerker Steven Mitchell Tan. “Lammers weet ons als geen ander mentaal scherp te houden.”

Het is ook zuur voor alle ouders die naar de race zouden komen kijken

De rest van het team is al een maand in Marokko, en volgens Michell Tan goed voorbereid. “We zijn hier al vier weken aan het oefenen. De race gaat gewoon door maandag. Dat hebben we ook al van de organisatie vernomen. We gaan kijken of Lammers online bij de race betrokken kan worden. Het zou mooi zijn als hij onze coureurs online kan preppen.”

Het is ook zuur voor alle ouders van de studenten die naar de race zouden komen kijken. Ook zij kunnen er nu niet bij zijn, laat Michell Tan weten.

Of de teamleden na de race meteen terug kunnen naar Nederland is nog niet bekend. “Mogelijk zullen we via een ander land terug moeten vliegen.”

De coronapandemie was eerder dit jaar al aanleiding voor de organisatie van de World Solar Challenge in Australië om de race af te gelasten. De hele wereldtop staat normaal gesproken aan de start bij deze tweejaarlijkse race in Australië. Diverse topteams, waaronder het Vattenfall Solar Team, zijn daarom uitgeweken naar de Solar Challenge Morocco: een nieuwe race in Marokko. Daarmee wordt deze wedstrijd dit jaar beschouwd als het onofficiële WK zonneracen. Nu, minder dan een week voor de start, wordt dus ook de zonnerace in Marokko geraakt door corona.

In 2019 lag het Vattenfall Solar Team als titelverdediger op kop van de race in Australië met de finish in zicht, toen NunaX plotseling vlamvatte. Het Belgische Agoria Solar Team ging er vervolgens met de winst vandoor. Met hun Nuna11 hopen de Delftse studenten de titel wereldkampioen zonneracen weer terug te veroveren. Waar de meeste concurrenten voor een kogelvormig ontwerp hebben gekozen, ontwierp het Vattenfall Solar Team een soort catamaran met drie wielen.

Er zijn vijf etappes, die afwisselend door het drukke Marokkaanse stadsverkeer, de bergen en de woestijn voeren. De onvoorspelbaarheid van het Marokkaanse verkeer  en de weersomstandigheden wordende belangrijkste factoren waar de zonneauto’s rekening mee moeten houden. De race is volgende week op de voet te volgen op deze site.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl