Corona: niet alles in Delft gaat door

Terwijl de Open Dagen aan de TU Delft dezer dagen honderden mensen naar de campus trekken, annuleert de faculteit TBM een workshop in verband met het coronavirus. Hoe zit dat?

Open Dagen in Delft, hier bij EWI. (Foto: Katja Wijnands)

Ondanks de met het coronavirus besmette studente zagen TU Delft en GGD geen reden om de Open Dagen van vrijdag 6 en zaterdag 7 maart af te gelasten. En dus is het deze dagen afgeladen druk op de campus.
Tegelijkertijd laat de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) in haar nieuwsbrief weten dat een workshop over ‘Obfuscation’ of verduistering, die in mei zou plaatsvinden in Delft, niet doorgaat vanwege het coronavirus. Organisator prof.dr.ir. Caspar Chorus laat weten dat beoogde sprekers en deelnemers uit het buitenland uit bezorgdheid over het wereldwijd verspreide virus hun vluchten annuleerden.

Begripvolle reacties
“Ze zijn niet zozeer bang om hier corona op te lopen, maar wel om vast komen te zitten wanneer luchthavens zouden worden gesloten”, vertelt Chorus. “Best veel landen en instituten raden internationaal reizen tot de zomer sterk af of verbieden het zelfs. In die omstandigheid leek het ons beter om de workshop uit te stellen, zodat we een goed gevuld event kunnen houden.” Chorus zegt veel begripvolle reacties te hebben ontvangen. “Ik merk dat andere workshops ook ‘bij bosjes’ worden afgezegd.”

Hygiënemaatregelen
De TU Delft hanteert vooralsnog het beleid dat evenementen doorgaan. Een woordvoerder benadrukt daarbij nog maar eens dat bezoekers wordt gevraagd ‘de afgekondigde hygiënemaatregelen goed in acht te nemen’. “Ook verzoeken we ze dringend om niet naar de campus te komen als ze last hebben van luchtwegklachten of koorts, ongeacht in welk gebied ze zijn geweest of met wie ze contact hebben gehad.” Ze vraagt iedereen de website goed in de gaten te houden voor actuele ontwikkelingen.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl