Coördinatie bijles oplossing voor struikelvakken

TBM en CT zijn op het moment de enige opleidingen die zich actief bezighouden met de mogelijkheid van bijles. Om studenten te helpen bij struikelvakken, wil Studentenfractie AAG bijles op de gehele TU.

/strong>

Een tiendejaars civiel student die zijn bul nog niet heeft gehaald, maar wel is afgestudeerd. Een extreem voorbeeld van wat een struikelvak zoals wiskunde kan veroorzaken. Een mogelijke oplossing is bijles. Maar het is niet altijd makkelijk om met iemand in contact te komen die kan helpen. Vorig jaar zijn twee initiatieven gestart die leerling en student-assistent met elkaar in contact brengen. Een initiatief dat studentenfractie Aag een vervolg geeft met een voorstel tot coördinatie bijles op de TU Delft.

Dat er een aantal vakken zijn waarover vooral de eerstejaars en tweedejaars struikelen is bekend. En dat zo een groot aantal studenten een studieachterstand oploopt is, volgens vijfdejaars civiel student Frank Meijer, niet meer dan logisch. Na een gesprek met opleidingsdirecteur prof.dr.ir. André Molenaar van civiele techniek richtte Meijer ,ruim een jaar geleden, het bijlescoördinatiepunt ‘Studiehuis’ op. ,,Door studenten de gelegenheid te geven bijles te volgen, hopen we wat te doen aan het grote aantal niet nominaal lopenden”, aldus Meijer.

Student-assistent

Want het is soms moeilijk antwoord op vragen te krijgen. ,,Een docent is over het algemeen moeilijk te bereiken”, zegt Meijer. Reden daarvoor is dat de docent in een ander gebouw een kamer heeft en dat de meeste docenten parttime aanwezig zijn. Dan is aankloppen, volgens Meijer, geen optie. De andere mogelijkheid is tijdens de collegepauze de docent aan te schieten. ,,Maar dan ben je niet alleen. Tientallen studenten hebben vragen en de pauze beslaat vijftien minuten. Dat is gewoon te kort”, vindt Meijer.

De werkwijze van het ‘Studiehuis’ en het bijlescoördinatiepunt van TBM, een initiatief van studieadviseurs, zijn nagenoeg gelijk. Beiden brengen de student in contact met een student-assistent die het ‘struikelvak al gehaald heeft. Bij beiden betaalt de student de student-assistent voor zijn diensten. Meijer: ,,Wij adviseren een bedrag tussen de vijftien en vijfentwintig gulden voor individuele begeleiding. Gaat het om deelname in een groep, dan gaat de prijs naar beneden.”

Dat er gekozen is voor de student-assistent ligt met name aan het feit dat een student anders uitlegt dan een docent. Studieadviseur Madeleine Bos en medewerkster van TBM bijlescoördinatie: ,,Een student legt de stof nog een keer uit en dan in kleinere stapjes. Terwijl een docent van een basisniveau uitgaat en de stof uitlegt zoals hij al jaren doet.”

Voorstel

Aan de hand van de initiatieven hebben Aag-leden Floriske van Geest en Roel van Raak het voorstel ‘coördinatie van bijles op de TU Delft’ geschreven. Hierin maakt Aag duidelijk dat zij streeft naar bijlesmogelijkheden op de gehele TU. Het initiatief van Meijer en de studieadviseurs van TBM dient hierbij als voorbeeld. ,,We willen de studievoortgang van de studenten zoveel mogelijk waarborgen. Het voorstel is dus eigelijk bedoeld om mensen vooral over de struikelvakken heen te helpen”, aldus Van Geest.

Dat een algehele mogelijkheid tot bijles nodig is, wordt beaamd door studentendecaan mr. Eugène van der Heijden. ,,Er zijn faculteiten naast CT en TBM die hoge eisen stellen aan hun studenten bijvoorbeeld luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. Veel mensen hebben moeite met de natuur- en wiskundevakken en het tempo waarin het gegeven wordt. Als er een gestructureerde mogelijkheid geboden wordt om een paar tandjes bij te schaven, waarom niet.”

Ondanks de mogelijkheid tot bijles op CT en TBM, lijkt het erop dat de studenten elkaar helpen: verhoudingsgewijs zijn er niet veel studenten die bijles volgen. ,,Toch is er behoefte aan”, zegt Van Geest. ,,Je hoort het van huisgenoten, vrienden en je krijgt signalen vanuit studenten- en studieverenigingen.”

Voor Meijer is het kleine aantal studenten dat hij heeft gekoppeld aan een student-assistent geen probleem. ,,In het

eerste half jaar van het ‘Studiehuis’ hebben vijfentwintig mensen mij benaderd. Als ik van die vijfentwintig tien echt geholpen heb dan ben ik al blij. Het is namelijk behoorlijk deprimerend als je voor de vierde of vijfde keer een vak niet haalt.”

Student-assistent

Voorstel