Conflict met gezamenlijke vergadering van de baan

Het geschil dat was ontstaan tussen het college van bestuur enerzijds en de studenten en de ondernemingsraad anderzijds, is opgelost.

Twee leden van de Raad van Toezicht togen vlak voor het zomerreces naar Delft om te bemiddelen in het conflict tussen het college van bestuur en de studentenraad en ondernemingsraad (or). In juni was in een overleg tussen deze drie partijen onenigheid ontstaan over de bevoegdheden van de gezamenlijke vergadering (GV) van studentenraad en or.

Bij het opstellen van de reglementen voor deze vergadering weigerde het college jaarlijks instemming te vragen aan de GV over het financiële deel van het instellingsplan. De studenten beweerden dat dit eerder mondeling was toegezegd en keurden de reglementen niet goed. Zij kregen daarbij steun van Demokratisch Beleid.

Op 2 juli bereikten voorzitter Slechte en Stekelenburg van de Raad van Toezicht een akkoord met de partijen. Een gang naar de geschillencommissie in Woerden werd hiermee voorkomen. Afgesproken is dat de GV het instemmingsrecht behoudt over het tweejaarlijkse instellingsplan, inclusief de bijbehorende financiële kaderstelling. Als het college tussentijds besluit tot ‘majeure wijzigingen’ in het beleid, dan is daarvoor ook instemming van de GV benodigd. Het begrip ‘majeur’ is in het compromis niet omschreven.

Over de financiële schema’s die in tussenliggende jaren verschijnen, krijgt de GV geen zeggenschap. Het college is wel verplicht om deze financiële kaderstellingen afzonderlijk voor te leggen aan de ondernemingsraad en de studentenraad.

Hoewel het gaat om een conflict tussen college en de gezamenlijke vergadering, hoorde de Raad van Toezicht de ondernemingsraad en de studenten gescheiden. De voorzitter van de studentenraad, Mieke de Schepper, is tevreden over het bereikte accoord. ,,Nu weten we tenminste waar we aan toe zijn”, zegt de voorzitter. ,,Dat is wat we uiteindelijk wilden; duidelijk op papier vastgelegd krijgen hoe we betrokken worden bij de vaststelling van de financiële kaderstelling.”

Aan het reglement voor de gezamenlijke vergadering wordt een passage toegevoegd waarin bovenstaande afspraken zijn verwerkt. Over twee jaar wordt deze werkwijze geëvalueerd.