Computerdief blijkt student

Een 26-jarige student civiele techniek is vorige week aangehouden op verdenking van een reeks diefstallen van computers uit enkele TU-gebouwen. Bij toeval troffen medewerkers van Civiele Techniek de gestolen goederen aan in kluisjes van het onderwijsgebouw.

br />
Verspreid over een aantal lockers werden vijf laptop-computers, adapters, software, computerboeken en andere apparatuur aangetroffen, met een gezamenlijke waarde van meer dan 45 duizend gulden. Twee laptops bleken al doorverkocht. De student is voorgeleid aan de officier van justitie. Hem hangt een straf van maximaal vier jaar cel boven het hoofd.

Volgens een woordvoerder van de politie verkeerde de student in financiële nood omdat hij geen studiefinanciering meer ontving. Vanaf oktober ontvreemdde hij de waardevolle apparatuur uit openstaande kamers van Civiele Techniek, en waarschijnlijk ook uit andere gebouwen. Schoonmakers hadden het verdachte gedrag van de student al enige malen opgemerkt, maar dachten dat het om een heimelijke controle van hun werkzaamheden ging.

De zaak kwam aan het rollen toen enkele lockers geopend werden omdat een student zijn sleutel was kwijtgeraakt. Bij het openen van verschillende kluisjes stuitte men op de gestolen spullen. Een aantal personeelsleden vatte post bij de kluisjes en wachtte totdat de dader verscheen. Deze werd onmiddellijk overgedragen aan de politie. De dief bleek in het bezit van vijf kluissleutels. (L.d.V.)