Compromis studenteninspraak TBM

Advocaten en landelijke geschillencommissies zijn niet meer nodig; er is een compromis bereikt over de studenteninspraak bij het interfacultair onderwijs.

/strong>

De ruzie is zeer waarschijnlijk voorbij, de gang naar de landelijke geschillencommissie in Woerden is niet meer nodig. De facultaire studentenraad (fsr) van TBM (die nu nog waakt over het interfacultair onderwijs) en het college van bestuur zijn in grote lijnen akkoord met een compromis over de studentenvertegenwoordiging voor het gemeenschappelijke TU-onderwijs.

Er komt een jaarlijks gekozen gebruikersraad, en geen studentenkamer (onderdeel van een fsr) meer zoals nu nog het geval is. Die gebruikersraad bestaat uit zeven studenten, van elke faculteit één. De rechten van de raad zijn beperkter dan die van de vroegere kamer. Zo is er geen instemmingsrecht meer bij facultaire zaken, en het adviesrecht over de begroting vervalt ook. ,,Maar de gebruikersraad krijgt wel instemmingsrecht over het onderwijs- en tentamenreglement”, zegt Lies-Anne Schreuder van de huidige kamer.

Het compromisvoorstel kwam vorige week tot stand. Gisteren heeft de facultaire studentenraad van TBM ermee ingestemd, zij het onder twee voorwaarden: de toekomstige gebruikersraad moet tevens wat te zeggen hebben over veiligheid, gezondheid en welzijn. En: niet de decaan maar de raadsvoorzitter zou gemeenschappelijke vergaderingen moeten voorzitten. Schreuder verwacht niet dat deze twee punten tot een nieuw conflict leiden.

Voor de eerstvolgende raad worden waarschijnlijk geen verkiezingen meer uitgeschreven. Waarschijnlijk zullen de zeven facultaire studentenraden ieder één persoon aanwijzen. Schreuder: ,,Bijvoorbeeld iemand die het bij de verkiezingen voor die raden net niet haalde.”