Compensatie pechgeneratie: ‘Dit is een schijntje’

Het kabinet overweegt de basisbeurs te herinvoeren en studenten die vallen onder het leenstelsel te compenseren met 359 euro per jaar. Te weinig, vinden studenten.

De studenten op de foto komen niet in het verhaal voor. (Foto: Justyna Botor)

Minister Dijkgraaf van Onderwijs wil vrijdag een brief aan de Tweede Kamer sturen waarin staat dat de basisbeurs vanaf 2023 terugkomt. Die beurs zou met een bedrag van 255 euro per maand lager zijn dan vroeger, maar de aanvullende beurs – bedoeld voor studenten uit gezinnen met een laag inkomen – zou juist hoger worden. Die zou maximaal 419 euro bedragen bij een ouderlijk inkomen onder de 34.600 euro.

Het nieuws lekte donderdagochtend uit via het Algemeen Dagblad. “Ik heb er iets over voorbij zien komen”, vertelt tweedejaars natuurkundestudent Matthijs. Hij zit die ochtend met medestudent Boushra te genieten van de lentezon naast het gebouw van zijn faculteit. Ze hebben net een hoorcollege gehad en wachten tot hun werkcollege begint. Beide studenten vinden het goed dat de basisbeurs terugkomt, maar plaatsen vraagtekens bij de bedragen. ”Ik snap niet waarom de basisbeurs lager is dan voorheen”, zegt Boushra. Matthijs vult haar aan. “Het leven is de afgelopen maanden flink duurder geworden en wordt alleen nog maar duurder. Dit is erg vreemd”, meent hij.

Beter dan niks

Het is nog niet bekend of de basisbeurs alleen beschikbaar zal komen voor de nieuwe eerstejaars studenten die in september 2023 beginnen met hun studie, of ook voor studenten die nu al een bachelor of master doen. “Hopelijk dat laatste”, zegt Boushra. “Dat is beter dan helemaal geen beurs ontvangen.”

Boushra (links) en Matthijs (rechts) zitten in hun tweede jaar van Natuurkunde. (Foto: Delta)

Verderop komen studenten Roos en Anne het gebouw van Industrieel Ontwerpen uitgelopen. Ook zij vinden de genoemde bedragen laag. “Ik hoop dat ze omhoog gaan”, zegt Anne. “Ook al heb ik er niks meer aan, want ik zit al in mijn vijfde jaar. Ik verwacht binnen een jaar af te studeren.” Roos denkt dat het kabinet geen andere keuze had dan de basisbeurs weer in te voeren. “De roep om afschaffing van het leenstelsel is de afgelopen jaren alleen maar luider geworden. Ze moesten íets doen.”

Honderden euro’s te weinig

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) vindt net als de studenten in Delft dat de voorgestelde bedragen te laag zijn. “Studenten schieten hier niet zo heel veel mee op, al is het beter dan het leenstelsel”, zei vice-voorzitter Joshua de Roos donderdagochtend in het NOS Radio 1 Journaal. Volgens de vakbond komen studenten straks honderden euro’s per maand tekort als de basisbeurs inderdaad 255 euro per maand wordt . “Zon 800 tot 900 euro”, aldus De Roos.

In Delft hebben Matthijs, Roos en Anne een bijbaan én lenen ze maximaal bij. “Je moet wel als je alle kosten wilt dekken”, zegt Anne. “Al lenen Roos en ik ook bij om een leuke en zorgeloze studententijd te kunnen hebben.”

Schijntje

Studenten die de afgelopen jaren hebben moeten lenen, de zogeheten pechgeneratie, krijgen een compensatie. Volgens het AD bedraagt die 359 euro per jaar. Ook die compensatie is te laag, vindt de LSVb. “Het gaat om minder dan 1500 euro voor vier jaar studeren, terwijl je met een basisbeurs 12 duizend euro had gekregen.” De vakbond is van plan om actie te gaan voeren.

Anne is het eens met de LSVb. “De 359 euro per jaar is een schijntje in vergelijking met mijn lening van de afgelopen jaren. Met zo’n laag bedrag kun je net zo goed géén compensatie geven.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl