Communicatiefout oorzaak van stroomstoring

De TU had vanochtend te maken met een stroomstoring. IO, CiTG, 3mE, Lib, EWI, TNW Noord en TBM zaten zonder stroom en daardoor ook zonder internet. De storing is bij de meeste faculteiten opgelost.

Donker%203mE%20(Foto%20Roos%20van%20Tongeren).jpg

In het donker verzamelt zich een groep studenten in de hal van 3mE. “Jullie kunnen studeren bij L&R, want daar is nog stroom”, vertelt een van de ontruimers. “En dan komen daar ook eens mensen!” De groep lacht. Studenten vinden het niet heel erg dat de stroom is uitgevallen. Rahul, die elektrotechniek studeert: “We hebben een langer weekend. Volgens mij is iedereen blij met de stroomstoring. Behalve dan degene die haar heeft veroorzaakt…”

Hoe kwam het nou eigenlijk? Paul Molleman, coördinator beheersbaarheid, veiligheid, leefbaarheid en communicatie bij de FMVG, verklaart: “Gistermiddag is een 10kV stroomkabel beschadigd. De aannemer, BAM, heeft toen gevraagd of vandaag de stroom er even afgehaald kon worden, zodat ze de kabel konden repareren. In de communicatie met Joulz is iets mis gegaan en is dat niet gebeurd. De graafmachine raakte de stroomkabel, wat een explosie veroorzaakte en een kleine brand.”