Opinie

[Column] Zwartbord

Aan het begin van het nieuwe studiejaar slaat de frustratie weer toe. De elektronische hulpmiddelen die het leven van een docent gemakkelijker zouden moeten maken, blijken nog steeds een catastrofe.

(Foto: Sam Rentmeester)

Afgunstig denk ik aan de boeren in Griekenland van wie slechts huis, haard en olijfbomen zijn verbrand. Jaloers kijk ik naar de Peruanen wier enige ongemak bestaat uit hun door een aardbeving verwoeste huizen. Lucky bastards! Zij hoeven niet te werken met Blackboard, Digitale Studiegids, CourseBase, Iris, Webber en al die andere cyberterreur.

Is er binnen de TU iemand te vinden die Blackboard een goed systeem vindt? Is er iemand die probleemloos met Iris de zaal kan vinden van het college dat hij/zij op een andere faculteit verzorgt? En waarom is al die zooi niet aan elkaar gekoppeld? In de Digitale Studiegids is het vrij eenvoudig om mijn vak ‘turning technology into business’ te vinden. Er staat zelfs een mooie beschrijving van het vak. Niet zo gek, want die heb ik ooit zelf gemaakt. Je zou denken dat die beschrijving ook elders bruikbaar is, maar om de haverklap moet ik weer een nieuwe beschrijving maken. Voor de keuzevakkenkrant, voor de website van de sectie, voor Blackboard, en ga zo maar door. Natuurlijk in twee talen, Nederlands en Engels, en binnenkort waarschijnlijk ook in het Chinees.

Waarom kan een student nu niet direct vanuit de Digitale Studiegids naar Blackboard doorlinken om zich voor mijn vak aan te melden? Waarom kun je niet vanuit de Digitale Studiegids naar de roosters met informatie over plaats en tijd van het college? Ik weet niet wat er op andere faculteiten wordt gebruikt, maar op TBM zijn we veroordeeld tot Iris. Deze mythologische goddelijke boodschapper is niets minder dan een ramp. Kijk voor de gein eens op @01 url:http://irisweb01.tudelft.nl/roosters/TBM/ en aanschouw de droefheid met eigen ogen. Een doorsnee Albanese website ziet er beter verzorgd uit. Ik daag u uit om in Iris te vinden waar en wanneer ‘turning technology into business’ wordt gegeven. Het voordeel is wel dat alleen de allerslimste studenten de zaal weten te vinden. Maar misschien is dat omdat ik het ze via Blackboard heb laten weten. Blackboard onderhoudt uiteraard geen enkele band met Iris, dus daarom stuur ik mijn studenten vanuit Blackboard een e-mail. Dat is geen onverdeeld genoegen. Het programma beleeft inmiddels versie 7.2, maar het is nog steeds niet mogelijk om een HTML-e-mail te versturen. Ook het principe van ‘drag and drop’ (twaalf jaar geleden geïntroduceerd in Windows 95) is binnen Blackboard nog volslagen onbekend. Blackboard is nog niet veel verder dan een computerimplementatie van de telex. Voor alle ‘Bill bashers’, die om wat voor reden dan ook een hekel hebben aan Microsoft: Blackboard is wat je krijgt als Microsoft het niet maakt.

We hebben in Delft een kernreactor op de campus, we hebben glare ontwikkeld, we maken koolstof nanobuisjes, we geven met de Nuna de rest van de wereld het nakijken. Kunnen we dan misschien ook eens een Blackboard-achtig systeem maken dat wél goed werkt? Dat features implementeert die al een jaar of tien gemeengoed zijn, en dat gekoppeld is met de studiegids en de zalenroosters?

Dap Hartmann is astronoom. Hij is werkzaam als docent bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl