Opinie

[Column] Xenofobie is dichterbij dan je denkt

‘Don’t work in Japan.’ ik weet niet waarom YouTube mij dit filmpje aanbeval, maar ik heb altijd een stiekeme belangstelling gehad voor Japan en de Japanse cultuur. Niet dat dit uit mijn kijkgedrag op YouTube te filteren is, want dat is grofweg voor 99 procent auto’s en 1 procent PaardenpraatTV.

Boudewijn de Roode. (Foto: Sam Rentmeester)

Dit filmpje was een vlog van een Amerikaan die in de maanden daarvoor docent Engels was geweest in een dorp in Noord-Japan. Gedesillusioneerd had hij voor het einde van zijn jaarcontract ontslag genomen.

Wat dit verhaal onderscheidde van de gemiddelde afschuwelijke werkervaring was de leidende draad in zijn situatie: discriminatie. Wat weinigen in het westen zich realiseren is dat er in Azië veel ‘racisme’ woedt. Chinezen worden in heel Azië gediscrimineerd en onderling wordt er door andere nationaliteiten ook op elkaar neergekeken.

Ook westerlingen ontkomen er niet aan. De man beschreef in meerdere situaties neerbuigend te zijn behandeld, te zijn genegeerd en door zijn medemens te worden geminacht. De Amerikaan beschreef dat hij na een lange dag een bar binnenstapte voor een drankje. Bij zijn binnenkomst waren kortstondig alle ogen op hem gericht, je kon een speld horen vallen. Met frisse tegenzin beantwoordde de barman zijn bestelling met een biertje en gunde hem verder geen blik waardig.

‘Juist onbewuste en non-verbale communicatie zijn de diepst gewortelde vormen van discriminatie’

Hoe progressief en ruimdenkend wij ons in de moderne wereld ook voelen, we zijn geen haar beter dan de kortzichtige dorpelingen die hij beschrijft. Het is voor ons westerlingen onbekend omdat wij meestal de boosdoeners zijn, maar discriminatie is groter dan we denken en op alle niveaus. Juist onbewuste en non-verbale communicatie zijn de diepst gewortelde vormen van discriminatie.

Een paar weken geleden kregen wij thuis een briefje in de bus. ‘Op nummer 5 komen tijdelijk zes Poolse mensen wonen, bij overlast of vragen bel dit nummer.’ Ik was in eerste instantie verontwaardigd over dit bericht, maar de video had me aan het denken gezet.

Waarom maakte ik me zo druk om de nieuwe buren, omdat het Polen zijn zullen het per definitie vervelende buren zijn? Als ik een willekeurig verhuisbericht had gekregen had ik er geen minuut bij stilgestaan. Deze mensen komen hier gewoon om te wonen en werken, net als de rest van de buren. Iedereen verdient een gelijke kans. Vanochtend liep ik mijn nieuwe buren voorbij. Ik groette hen en zij groetten mij, net als de andere buren.

Boudewijn de Roode is bachelorstudent werktuigbouwkunde.

Kllik op de tag om zijn andere columns te lezen.

Boudewijn de Roode / Student en columnist