Opinie

[Column] World Wide Wormhole

Eigenlijk is de term ‘browser’ lachwekkend onschuldig. In principe is het internet een medium om vanaf de ene computer bij data op een andere computer te kunnen, of ‘browsen’.

Boudewijn de Roode. (Foto: Sam Rentmeester)

Maar daar waar vandaag de dag hele levens worden vastgelegd in code en het internet meer weg heeft van een digitaal universum lijkt de term ‘wormhole’ een betere naam. Het internet kan letterlijk tijd verorberen. De astronomie noemt het zwarte gaten, de rest van de wereld noemt het YouTube, of Netflix, of Facebook…

Ik verlies gemiddeld een dag per week aan het internet. Neem dinsdag. Ik heb dan pas om 13.30 uur college. Er is altijd genoeg achterstallig werk, dus zet ik elke maandagavond de wekker om acht uur. ’s Ochtends gaat het eigenlijk al mis. Zodra na vijf keer snoozen mijn ogen eindelijk open blijven, richten ze zich al naar mijn telefoon. Even dat kattenfilmpje kijken dat mijn zus gisteren stuurde en nu.nl checken of er al een derde wereldoorlog is uitgebroken.

Het ergst zijn de dagen waarop je éigenlijk keihard moet leren

Tegen de tijd dat ik in het lichtje van de koelkast sta te turen is het tien uur. Tijdens het ontbijt pak ik er een serie bij. Ah, nog één aflevering dan. Terwijl de overgebleven havermoutvlokjes tegen de kom aan het uitdrogen zijn, valt mijn blik op vier kleine cijfertjes: 12:04?! Uiteindelijk kom ik te laat bij het college en zit ik het tweede uur te kijken hoe Britt Dekker de voorpluk van haar paard aan het vlechten is… Over het toilet hoef ik denk ik niet meer te beginnen. Binnen vijf minuten poepen kan alleen als mijn telefoon aan de lader ligt.

Het ergst zijn de dagen waarop je éigenlijk keihard moet leren. Als ik actief ben op Facebook kun je de klok er op gelijk zetten dat ik binnenkort tentamens heb. Ik heb mezelf laatst met veel moeite gedwongen het internet alleen nuttig te gebruiken, ik heb nog nooit zo’n nuttige dag gehad. Het concentreren wordt er niet makkelijker of leuker op, maar je krijgt meer gedaan in minder tijd.

Bovendien kun je na een goede dag écht ontspannen en gek genoeg is 9gag dan ineens niet zo boeiend meer.

Boudewijn de Roode is bachelorstudent werktuigbouwkunde.

Boudewijn de Roode / Student en columnist