Opinie

[Column] Weer (bijna normaal) studeren

Onze nieuwe student-columnist Bas Rooijakkers heeft gemengde gevoelens over de nieuwe corona-maatregelen op de universiteit.

Bas Rooijakkers: “Totdat er een nieuw kabinet aantreedt, houd ik mijn adem in.” (Foto: Sam Rentmeester)

Na twee collegejaren vol corona-maatregelen, is deze zomervakantie al bijna normaal. Ik heb dat festivalletje niet kunnen pakken, maar ben wel een keer uit geweest. Wat trouwens gek voelde, met zoveel mensen dicht op elkaar zonder ruimte om te dansen. Ik ben op vakantie geweest naar Italië en Duitsland waar, op de mondkapjes na, alles bijna gewoon was. Ik heb veel vrienden teruggezien die tijdens de lockdowns even niet leken te bestaan. Nu ben ik blij dat we weer naar de TU mogen, zonder de anderhalve meter. Als we een mondkapje opdoen in de gangen en met maximaal 75 mensen in een zaal zitten, dan mogen we knuffelen terwijl we studeren.

Dat is een stap vooruit in vergelijking met de situatie van voor de zomer, toen we alleen met reservering naar de campus mochten komen om met andere studenten in één ruimte te werken. Sociale contacten moesten we stiekem buiten de collegezaal onderhouden. Veel structuur hadden we niet. We konden gemakkelijk een uurtje langer uitslapen en vanuit bed het Zoom-college inrollen. Dat kan bij fysieke colleges dan weer niet. Je voelt toch iets meer schaamte als je te laat de collegezaal binnen strompelt.

‘Alles is beter dan die eindeloze Zoom-colleges’

Ik denk alleen niet dat studeren met de nieuwe soepelere regels weer normaal zal voelen. Al was het maar omdat er gewoonlijk veel meer mensen aanwezig zijn in de meeste collegezalen. We krijgen dus ‘hybride’ colleges waarbij een groot deel van de studenten weer thuis naar de livestream moet gaan kijken. Het zal vreemd aanvoelen als je om de dag het privilege hebt om naar college te komen en de volgende dag weer in je pyjama in een Zoomsessie zit.

En waarom die mondkapjesregel? Ik dacht echt dat ik nooit meer een mondkapje op hoefde te doen. In de supermarkt of het voetbalstadion hoeven mensen dat toch ook niet meer? Studenten doen ze straks waarschijnlijk alleen op ‘omdat het ff moet’ in plaats van dat ze echt geloven dat het helpt.

Desondanks hoop ik dat mijn medestudenten niet te vervreemd zijn geraakt van de campus en wel naar de college komen, zodat ik ze in ieder geval soms weer kan zien. We moeten maar kijken hoe dat allemaal gaat zijn op de eerste collegedag. Een ding weet ik zeker, alles is beter dan alleen thuis zitten en naar die eindeloze Zoom-colleges kijken.

Bas Rooijakkers is masterstudent technische natuurkunde. Hij is geboren in Brabant en heeft een aantal jaar van zijn jeugd op Curaçao gewoond. Hij houdt van hardlopen en sinds de coronapandemie wielrent hij ook. Verder is hij altijd te porren voor een koffietje of speciaal biertje.

Bas Rooijakkers / Columnist

Columnist Bas Rooijakkers