Opinie

[Column] TUfo Delft

Dankzij buitensporige sensatiezucht en overmatige roddel en achterklap, is De Telegraaf niet de meest betrouwbare krant van Nederland. Toch was ik verrast dat de krant van 3 december bijna een volle pagina besteedde aan meneer V. die heilig overtuigd is van het bestaan van ufo’s.

Het artikel met als pakkende titel ‘Ufo’s bestaan!’ ging vergezeld van een afbeelding van een ufo (uiteraard in de vorm van een vliegende schotel) en een foto van meneer V., die er op het eerste gezicht uitziet als een normaal mens. Maar dat is het grote probleem: je kunt het aan de buitenkant meestal niet zien dat er aan de binnenkant een paar draadjes verkeerd gemonteerd zijn. Ted Bundy zag er ook niet uit als massamoordenaar. Wie garandeert mij dat meneer V. zelf geen buitenaardse griezel is? En heeft hij eigenlijk wel een verblijfsvergunning?

Hoe kan meneer V. zulke onzin geloven? Is het omdat hij tweemaal met eigen ogen een ufo heeft gezien? ‘Samen met vrienden heb ik er eentje een meter of honderd boven onze buurt gezien, een grote oranje bol. Minutenlang.’ Nu staat de ‘u’ van ufo voor unidentified, maar meneer V. heeft die grote oranje bol in al zijn wijsheid geïdentificeerd als een buitenaards ruimteschip. Hoe hij dat zo zeker weet, blijft helaas onopgehelderd. Er is zelfs geen foto van: ‘Het kwam niet eens in me op om naar binnen te rennen en een camera te pakken’.

Maar hoe wist meneer V. dat die ufo zich op honderd meter hoogte bevond? Om te bepalen hoe ver een object van je verwijderd is, moet je weten hoe groot het is of hoe snel het in transversale richting beweegt. Misschien wist meneer V. dat wel omdat hij zelf een buitenaardse griezel is. Misschien was het wel de ufo van zijn broer, die ook graag een verblijfsvergunning wil. Een ongeluk komt nooit alleen, en dus is meneer V. ‘er voor de volle honderd procent van overtuigd dat er van hogerhand ufo-zaken onder de pet worden gehouden.’ Hoe hij dat zo zeker weet, blijft helaas wederom onopgehelderd. Misschien wel omdat hij zelf zo’n buitenaardse griezel is die geheime afspraken heeft gemaakt met de Nederlandse overheid en met de CIA. Het zou me niks verbazen als onze overheid wordt gerund door aliens die zich in een menselijk omhulsel hebben gehesen, net als in de film Independence Day.

Dat hij door Stichting Skepsis werd verguisd, deert meneer V. in het geheel niet, want ‘die branden je altijd af zonder zinnig argument.’ In het comité van aanbeveling van Stichting Skepsis zitten onder meer biochemicus Piet Borst, astronomen Cees de Jager, Vincent Icke en Ed van den Heuvel, en fysicus en Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft. Waarschijnlijk geen van allen aliens.

Zou De Telegraaf ook een hele pagina aan ufo’s hebben besteed als meneer V. niet toevallig universitair hoofddocent van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft was geweest? Toch fijn dat de TU Delft na al die lasterlijke NRC-artikelen van de laatste tijd eindelijk weer eens positief in het nieuws komt met deze fantastische onthulling dat ufo’s echt bestaan.

Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl