Opinie

[Column] Superbuschauffeur

‘Einstein wilde eigenlijk vuilnisman worden’. (niet geverifieerd citaat). Vraag: welke carrière ambieert Ward Teunissen, de scholier die onlangs met negen tienen en vijf negens slaagde voor zijn vwo-examen? Antwoord: buschauffeur.

Een tien voor wiskunde, een tien voor natuurkunde, een tien voor scheikunde: buschauffeur. Een tien voor Duits, een tien voor Frans, een tien voor Latijn: buschauffeur. Ik gun iedereen zijn dromen en ambities, maar hier klopt iets niet. Heeft Ward enig idee wat een klotebaan buschauffeur is? De hele dag zit je met je rug naar het geteisem dat je bus onveilig maakt. Manoeuvreren door het drukke verkeer, onregelmatige werktijden, modaal inkomen, lieveling van chiropractoren en scootmobielhandelaren. Mijn oom Jan haalde met de hakken over de sloot de mulo en werd buschauffeur. Mijn oom Jan zou Ward een schop onder zijn hyperintelligente kont verkopen als hij dit hoorde. Tenminste, als hij niet zo’n last had van zijn rug.

Gelukkig is Ward Teunissen pas zeventien, mag dus nog niet autorijden, en gaat daarom ‘in de tussentijd’ natuurkunde studeren. Is de verkeerswet nog ergens goed voor. Maar de vreugde duurt niet lang als blijkt dat hij natuurkunde gaat studeren in Nijmegen. Weten ze in Nijmegen al dat de aarde om de zon draait, of verbiedt de katholieke kerk deze heidense opvatting nog steeds? Het gerucht gaat dat de subfaculteit Natuurkunde onlangs een heuse slinger van Foucault heeft aangeschaft, waarmee de draaiing van de aarde kan worden aangetoond. Waarom niet studeren aan een universiteit waar natuurkunde iets voorstelt? In Utrecht (Gerard ’t Hooft), bijvoorbeeld, of Amsterdam (Robbert Dijkgraaf) of Leiden (Carlo Beenhakker). Of in Delft natuurlijk, waar we Cees Dekker en Leo Kouwenhoven hebben. En dat zijn alleen nog maar de nanotechnologen die een Spinozapremie hebben gewonnen. Zulke kanjers gun je toch studenten van het kaliber Ward Teunissen? En Ward Teunissen gun je toch leermeesters van het kaliber Cees Dekker en Leo Kouwenhoven?

Ward Teunissen, woonachtig in Nijmegen, weet blijkbaar uit eigener beweging de weg naar Delft niet te vinden. Wat doen we daaraan? Helemaal niks. Alleen Wubbo Ockels heeft Ward een brief geschreven met de vraag of hij in Delft luchtvaart- en ruimtevaarttechniek wil komen studeren, om straks de eerste ‘captain’ van de superbus te worden. Leuk idee – inspelen op het krankjorume waanbeeld van die briljante scholier. Een sympathieke manier om het nuttige met het mallotige te verenigen, waarvoor hulde. Het mocht echter niet baten. Als ik in het college van bestuur zou zitten, dan wist ik het wel. Ik zou iedere vwo-scholier die voor zijn of haar eindexamen gemiddeld een 9,5 of hoger behaalt voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en Engels, onmiddellijk naar Delft halen. Daarbij zou ik onorthodoxe middelen niet schuwen. Bijvoorbeeld, het eerste jaar gratis studeren (geen collegegeld, gratis huisvesting, en een toelage van vijfhonderd euro per maand). En ook zo voor elk volgend jaar waarin gemiddeld een 9 of hoger wordt behaald. Voor de prijs van één overtollige OOD’er kunnen we minstens vier genieën in de dop in vruchtbare Delftse aarde poten. Kleine investering, geweldig rendement. Het is nog niet te laat, want het nieuwe studiejaar begint pas in september. Jacob, Hans, Paul . wat denk je ervan? Ward . ik weet dat je dit leest . kom je naar Delft? Bus 69 stopt voor de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

Dap Hartmann is astronoom. Hij is werkzaam als docent bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl