Opinie

[Column] Strategie

De TU Delft heeft een kersverse strategie voor 2018 tot 2024. Hebt u hem al gelezen? Misschien hebt u hem expres vermeden, of denkt u: strategieën, visies, missies, wat moet ik ermee?

(Foto: Sam Rentmeester)

Ik was nieuwsgierig, hoe de TU over zichzelf denkt, over haar studenten. Zo’n document blijft een formaliteit, maar is wel degelijk verhelderend.

Personen die niet verder komen dan de inleiding, zullen een rooskleurig beeld van de universiteit erop nahouden.

De financiële moeilijkheden, toenemende studentenaantallen en schrikbarende uitval van studenten door stress komen nauwelijks aan de orde.

Na die eerste pagina’s, kom ik bij inhoudelijk diepere laag. De TU blijkt toch haar uitdagingen in te zien. Kort en krachtig, en met behulp van SWOT-analyses is er zeker sprake van zelfreflectie.

Ik weet niet zo goed wat ik van het gebruik van SWOT-analyses moet vinden, maar de inhoud geeft in ieder geval wel veel bloot. Ik zoek de punten op die studenten aangaan. En wat valt op? De nadruk op ambitie en prestaties (lees: alleen plek voor de meest ambitieuze studenten, studieduur moet nog korter, studenten moeten aantrekkelijk zijn voor de arbeidsmarkt, etc.).

Wordt de maatschappij al niet te veel geteisterd door deze drang naar meer en beter? Zou de universiteit niet beter kunnen weten, haar studenten kunnen weren tegen die oplopende gekmakerij over competenties en ervaringen? Laat het een plek zijn waar stress niet de standaard is. En zou het niet mooi zijn als de universiteit het je toestaat om te falen, opdat je daarna sneller groeit?

De strategie vertelt dat de TU ruimte biedt voor zelfontplooiing, maar de context maakt mij duidelijk dat deze ruimte alleen wordt geschonken aan extra-curriculaire activiteiten die A) niet te lang duren en B) ‘waardevol’ zijn in de ogen van de TU.

Misschien heeft een eigen onderneming, een hobby of bijbaan ook mijn prioriteit. Misschien wil ik naast studie dingen doen die níet bedoeld zijn om mijn ‘soft skills’ op te krikken. Iedereen heeft regie over zijn eigen zelfontplooiing en studieloopbaan, maar uit de nieuwe strategie blijkt dat de TU graag als mede-regisseur functioneert.

Juist in deze stressvolle maatschappij zou het mooi zijn als de TU zich verzet. Dat de focus niet alleen ligt op succes, maar juist op de voorwaarden die dat mogelijk maakt: een gezonde studeeromgeving en realistische verwachtingen. Laat de TU zichzelf en haar studenten meer ademruimte gunnen. Op naar de herkansing over zes jaar!

Susanne Verstegen is masterstudent engineering and policy analysis bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management

Susanne Verstegen / Student, columnist en freelancer voor Delta