Opinie

[Column] Shell doet kindermarketing

Shell organiseert een festival om kinderen enthousiast te maken voor energie en de TU Delft is partner. Columnist Aldo Brinkman vindt dat dit festival erger stinkt dan een zeehondje na een olieramp.

Kinderzieltjes zijn een van de meest kneedbare dingen op deze wereld. Daarom moeten kinderen ook al zo vroeg naar school: zodat wij als maatschappij een beetje gestructureerd en gecontroleerd kennis in die lege vaten kunnen gieten. Nu blijkt dat Shell volgende week een compleet festival organiseert voor kinderen vol lobby en marketing: Generation Discovery in Den Haag. Partner van dit discutabele festival is de TU Delft.

De morele vraag is wat we onze leergierige kinderen aanbieden? Onze grote vriend Shell heeft daar een helder idee over: olie maakt je leven mooi. Heldere boodschap. Met olie rijdt je auto, we maken er plastic van, en we runnen een petrochemische industrie die ons grondstoffen en medicijnen geeft. De olie-industrie bracht ons, zonder twijfel, de grootste voorspoed in de geschiedenis van de mens.

Nu is er alleen één pijnlijk punt. De laatste decennia zijn we erachter gekomen dat de snelheid waarmee we fossiele grondstoffen uit de grond halen en consumeren niet duurzaam is: het winnen van kolen, aardolie en aardgas gaat vaak gepaard met ellende, de bronnen zijn eindig, en ze zijn de reden voor klimaatverandering en potentieel de ondergang van de mensheid. Heavy shit.

Volwassenen vinden het moeilijk om als collectief na te denken over een alternatieve manier van leven. We moeten plastic afval en CO2-uitstoot verminderen, en misschien eens serieus nadenken over de politieke implicaties van de afhankelijkheid van grondstoffen uit politiek-instabiele gebieden. Een moeilijke discussie met veel nuances en belangen. Maar wat blijkt? Een discussie over subsidie voor Shells festival Generation Discovery is geworden tot een politiek links-versus-rechts-gevecht. Gemeentelijke linkse partijen hekelen de subsidie voor het festival, terwijl VVD vindt dat aan alle subsidie-eisen is voldaan. Shell zelf doet daar een schepje bovenop door te stellen dat het niet aan de politiek is een moreel oordeel te vellen(!) De gemeentelijke PVV-afdeling vindt dat links moet stoppen met mopperen op Shell en daarmee is de volwassen discussie gesmoord. Kinderen moeten olie eten.

Op de festivalsite staat: “Scholieren (…) zijn de ontdekkers die de toekomst gaan maken. Niet alleen de toekomst van energie, maar de toekomst van ons allemaal.” Ik lees dat Shell kinderen wil helpen bij het nadenken over de toekomst. Kinderpropaganda! Natuurlijk is jongeren voor wetenschap interesseren goed, maar dit is ongegeneerde kindermarketing en lobbyen tégen duurzaamheid. Dit festival stinkt erger dan een zeehondje na een olieramp.

Aldo G.M. Brinkman was onderzoeker bij Chemical Engineering (Technische Natuurwetenschappen) en schrijft over het leven van een jonge wetenschapper.

Lees ook Aldo Brinkmans column ‘Verwende nesten’ over de studenten van nu.

Aldo Brinkman / Columnist