Opinie

[Column] Rolmodel

Als je aan ondernemende studenten vraagt: ‘Wie is voor jou een inspirerend voorbeeld in ondernemerschap?’ dan hoor je doorgaans dezelfde namen: Richard Branson, Steve Jobs, Michael Dell.

Maar ook ‘die gasten van Google’ en ‘die gozer van Facebook’. Zelden is het een Nederlander die studenten inspireert tot ondernemerschap, hoewel een enkeling soms Freddy Heineken noemt. Los van de vraag of Freddy Heineken eigenlijk wel een entrepreneur was – het bedrijf werd in 1864 gesticht toen zijn grootvader Gerard Heineken een Amsterdamse brouwerij overnam – ging het die student misschien wel meer om het product (mmm… bier!) dan om het vakmanschap van de ondernemer.

Waarom wordt Gerard Philips, die in 1891 samen met zijn vader de firma Philips & Co stichtte, nooit genoemd? Of Peter-Frans Pauwels en Pieter Geelen (‘die gasten van TomTom’) of Victor Muller (‘die gozer van Spyker Cars’)? Wel antwoordde een student een keer: ‘Erik Kievit’. Wie?

Erik Kievit had eerder die avond een presentatie gegeven over zijn start-up Delmes, een bedrijf dat zich bezighoudt met micro- en nanomechanica. Dat sprak deze student bijzonder aan omdat hij zich realiseerde dat hij zich kon spiegelen aan Erik Kievit, die net als hij de minor technology-based entrepreneurship had gevolgd en nu een veelbelovende hightech start-up had in de YesDelft-incubator. Hij vindt Richard Branson waarschijnlijk ook een inspirerend voorbeeld, maar de kans dat hij de volgende Richard Branson zal worden is nihil. Zo nuchter zijn wij Nederlanders nu eenmaal. Helaas, voeg ik daar meteen aan toe, want het tempert ook de ambitie. In Amerika starten studenten bedrijfjes met de grenzeloze ambitie om beter dan Google te worden. Dat lukt natuurlijk ook niet, maar de wil en de ambitie zijn er wel degelijk.

Op 12 maart kwamen een paar honderd ondernemende studenten naar de Aula voor het jaarlijkse Entrepreneurship Forum. Dit evenement, dat qua omvang en opzet vergelijkbaar is met de dies natalis en de opening van het academisch jaar, was perfect georganiseerd door de YesDelft Students, vijf studenten die een bestuursjaar wijden aan het op alle mogelijke manieren onder de aandacht brengen van ondernemerschap. Het was een mooi programma dat het volledige spectrum besloeg, van prille start-up tot gevestigde multinational. En allemaal vanuit de TU Delft ontstaan.

Zo vertelde Devin Malone dat zijn bedrijf One Night’s Tent binnenkort een eerste product op de markt brengt: het recyclebare PSSSH!-luchtbed. Dat kleine bedrijven groot kunnen worden, illustreerde Jan van den Tempel. Tijdens zijn promotieonderzoek bedacht hij samen met collega-promovendus David Cerda Salzmann een platform waarmee mensen op volle zee moeiteloos kunnen overstappen naar (bijvoorbeeld) een windturbine. In 2008 richtten zij Ampelmann op en momenteel werken daar meer dan tweehonderd mensen. Dat het nog veel groter kan, bewees Jan Brand die na zijn afstuderen in 1975 het detacheringsbedrijf Multec Engineering (het huidige Brunel) oprichtte. Brunel heeft meer dan tienduizend werknemers in 107 vestigingen wereldwijd. Vorig jaar bedroeg de winst 231 miljoen euro bij een omzet van 1,3 miljard. Het kán dus wel in Nederland en zelfs hier in Delft: ondernemerschap van Erik Kievit tot Jan Brand, en alles daartussenin.

Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl