Opinie

[Column] Robo Corstius

In het VPRO-radioprogramma OVT mocht Jelle Brandt Corstius uitgebreid reclame maken voor zijn VPRO-televisieprogramma Robo Sapiens, waarin hij ‘onderzoekt hoe robots en kunstmatige intelligentie ons leven gaan veranderen’.

In het VPRO radioprogramma OVT mocht Jelle Brandt Corstius uitgebreid reclame maken voor zijn VPRO televisieprogramma Robo Sapiens, waarin hij ‘onderzoekt hoe robots en kunstmatige intelligentie ons leven gaan veranderen’. Dat was misschien een goed idee indien Jelle enig benul van robots en kunstmatige intelligentie had, maar dat heeft hij niet. Dat was misschien een goed idee indien Jelle een begenadigd presentator was, maar dat is hij niet. In Zomergasten vond ik hem erg zwak, en hoewel zijn reportages over Rusland weliswaar prima zijn, durf ik te beweren dat Pieter Waterdrinker of Alexander Münninghoff dat veel beter zouden doen. Vanzelfsprekend worden zulke reportages gemaakt door iemand met veel verstand van het onderwerp. De bergen achter Sotsji laat je natuurlijk niet door Midas Dekkers presenteren, al is het maar omdat Midas geen Russisch spreekt. Midas Dekkers presenteert Het ei van Midas en dat is een uitstekende keuze.

“Je moet het toch intelligentie noemen”, oreert dilettant Brandt Corstius heel stellig. Vervolgens werd hem gevraagd: “Jij hebt nu die serie gemaakt – wat doet dat nou met ons mensen, dat je verliest van een computer?” Niet gehinderd door enige kennis van zaken gaf Brandt Corstius daar antwoord op, want hij had immers ‘die serie gemaakt’.

In Robo Sapiens figureert ook een robot genaamd Robin451. Er zijn duizenden onderzoekers die hun leven lang al bezig zijn met dergelijke projecten, maar de VPRO knutselt zelf even iets in elkaar. Ik heb me gewaagd aan een ‘conversatie’ met deze chatrobot. Het resultaat is uitermate gênant.

Dat was misschien een goed idee indien Jelle enig benul van robots en kunstmatige intelligentie had, maar dat heeft hij niet. Dat was misschien een goed idee indien hij een begenadigd presentator was, maar dat is hij niet. In Zomergasten vond ik hem erg zwak, en hoewel zijn reportages over Rusland weliswaar prima zijn, durf ik te beweren dat Pieter Waterdrinker of Alexander Münninghoff dat veel beter zouden doen.

Om een programma over robots en kunstmatige intelligentie te presenteren, hoef je blijkbaar geen verstand van robots en kunstmatige intelligentie te hebben. Als de presentator zich dienstbaar opstelt is daar misschien niks mis mee, maar helaas afficheert Brandt Corstius zich ineens als deskundige.

In plaats van “de meeste experts zijn van mening dat” of “hoogleraar kunstmatige intelligentie Jaap van den Herik denkt dat”, zei Brandt Corstius in OVT dat híj denkt dat het nog wel zestig of zeventig jaar duurt voordat een robot zelfbewust is. Jelle heeft tijdens het maken van dit programma met experts gesproken en misschien heeft hij zelfs een boek over het onderwerp gelezen. Gewapend met zijn bordkartonnen kennis waagt hij zich vervolgens aan voorspellingen op een vakgebied waar hij de ballen verstand van heeft.

Wie kan het iets schelen wat Jelle Brandt Corstius denkt over kunstmatige intelligentie? Hij vertelt over ‘een algoritme dat beter is dan de beste pokerspeler ter wereld’ maar verwart dat vervolgens met AlphaGo, het programma dat de menselijk wereldkampioen Go versloeg.

Ik heb begrepen dat de TU Delft heeft meegewerkt aan dit indrukwekkende vertoon van kunstmatige intelligentie. Laten we hopen dat we de komende weken niet al te erg voor schut komen te staan…

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl