Opinie

[Column] Populatiebalans

Is het haalbaar om effectief beleid te formuleren om de studentpopulatie te beïnvloeden? Susanne Verstegen vraagt het zich af in haar nieuwste column.

(Foto: Sam Rentmeester)

Vorige week was het internationale vrouwendag. De thema’s van die dag zijn in mijn ogen belangrijk en mogen meer onder de aandacht worden gebracht. Tegelijkertijd word ik kriegelig van zo’n van tevoren vastgestelde ‘feestdag’. Het is te vergelijken met de sfeer die ik proef tijdens Valentijnsdag. Het voelt geforceerd aan om tegelijk met de hele wereld bij een onderwerp stil te staan, zo wordt het authentieke gevoel van de boodschap compleet verstoord.

De TU Delft had vroeger haar eigen vrouwendagen. Ik kan me een voorlichtingsdag herinneren speciaal voor meisjes, zo’n acht jaar geleden. Vrouwelijke studenten waren ingeschakeld om de jongere generatie ervan te overtuigen dat techniek ook zeker iets voor vrouwen is. Het aantal vrouwelijke studenten aan de TU is meer dan verdubbeld in tien jaar (5.700 in 2016), een grotere percentuele groei dan bij mannelijke studenten. Of die groei komt door toedoen van het vrouwenlokbeleid van de universiteit, betwijfel ik. Ik denk dat de tijdgeest een grotere rol speelt.

Het lijkt erop dat de pijlen van de TU altijd op een zekere ‘populatiebalans’ zijn gericht. De man/vrouwbalans is verbeterd en de aandacht daarvoor is inmiddels verzwakt. Dit creëerde ruimte voor het voormalige college van bestuur om zich te richten op excellentie. Anka Mulder opperde het idee voor een pilot met een ingangseis voor wiskunde B (minimaal een 7), om op die manier goed presterende studenten binnen te halen en het slagingspercentage te verhogen. Die pilot is overigens niet doorgegaan. Ik ben blij met het tegengeluid van Mulders opvolger Rob Mudde, die excellentie los ziet van ambitie en daarmee korte metten maakt met de vastgeroeste excellentiedrang.

De TU stuurt graag de balansen bij

Ook het huidige cvb ontkomt niet aan het sleutelen aan een populatiebalans. Als gevolg van toenemende internationalisering is het cvb bang dat Nederlandse studenten worden ‘verdrongen’ door de toenemende instroom van buitenlandse studenten. Een stop voor non-EU-studenten bij de bacheloropleiding technische informatica is hiertegen een harde (eenmalige) maatregel. Deze stap is echter niet geheel wettelijk: op afkomst selecteren valt onder discriminatie. De politiek moet eerst quota voor internationale studenten mogelijk maken voordat de TU op grotere schaal deze studenten kan weren.

De TU stuurt dus graag de balansen bij: vrouwendagen, ingangseisen, selectie op afkomst. Allemaal voorbeelden van positieve discriminatie als je het mij vraagt. Maar, is het überhaupt haalbaar om effectief beleid te formuleren om de studentpopulatie te beïnvloeden? In mijn ogen worden studentinschrijvingen en -selectie grotendeels beïnvloed door tijdgeest, globalisering, wetgeving en andere externe factoren. Maar ik begrijp de TU: ze wil laten zien waar ze voor staat en hoopt op die manier een verschil te kunnen maken. Net zoals internationale vrouwendag. En ik geef zulk streven groot gelijk: beter niet bereikt dan niet begonnen.

Susanne Verstegen is masterstudent engineering and policy analysis bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Susanne Verstegen / Student, columnist en freelancer voor Delta