Opinie

[Column] Parkeeronderzoek

Vanochtend had ik een déja vu. Dat wil zeggen, ik had een ervaring die het best omschreven kan worden als een déja vu, hoewel het in werkelijkheid iets anders is, maar daarvoor bestaat geen uitdrukking.

Toen ik om 7:30 arriveerde bij het parkeerterrein van de faculteit TBM, werd ik staande gehouden door een student met een clipboard in zijn hand. Ik draaide mijn raampje open en complimenteerde hem met deze actie. Want ik wist onmiddellijk wat er aan de hand was, omdat ik ooit het plan had opgevat om dit zélf te doen. Ik zou om 7:00 met een clipboard bij de ingang van het parkeerterrein gaan staan en iedereen die daar wilde parkeren vragen waar ze werkzaam waren. Dat was dan ook precies wat deze student mij vroeg. Bij TBM, zei ik. Welke afdeling? Bij het Delft Center for Entrepreneurship. Vervolgens wilde hij weten waar ik parkeerde als dit parkeerterrein vol is. Dan probeer ik het bij 3mE, maar daar is meestal ook geen plek meer, dus dan wijk ik noodgedwongen uit naar EWI. Dat is al 10 minuten lopen, en zelfs daar is soms geen plek meer. Vorige week kwam ik uiteindelijk terecht in de parkeergarage van het nieuwe TNW gebouw. Die parkeergarage was halfleeg, dus dat was heel prettig. Minder prettig is dat het daar vandaan 30 minuten lopen is naar TBM.


 

Ik zal wel een zeurpiet zijn, maar ik wil gewoon bij mijn eigen faculteit kunnen parkeren. Navraag leert dat veel van mijn collega’s daar hetzelfde over denken. Vroeger was dat nauwelijks een probleem, maar ieder jaar verdwijnen er meer en meer parkeerplaatsen. Het heeft duidelijk geen prioriteit voor onze capabele en gewaardeerde bestuurders. Zolang ze zelf maar voor de deur kunnen parkeren, nietwaar? Let them eat cake! Waarom is er destijds bij de aanleg van het Mekelpark niet meteen een reusachtige ondergrondse parkeergarage aangelegd? Dat zal wel weer ’te duur’ zijn geweest. Misschien had het betaald kunnen worden uit de opbrengsten van het verpatsen van de campusgrond waarop nu de Haagsche Hogeschool, Inholland, de internationale kinderopvang True Colors, en studentenwoningen zijn verrezen.


Zes jaar geleden sneed ik de parkeerproblematiek op de TU campus ook al eens aan in een column (#). Vanuit geitenwollensokkenhoek kreeg ik toen de steevaste dooddoener dat ik ook met de fiets naar mijn werk kon gaan. Liefst een ligfiets, waarschijnlijk, aangedreven door in sandalen gestoken eeltige eczeemvoeten met eksterogen en hamertenen. Natuurlijk kan dat, net zoals ik ook op de step kan komen, lopend, kruipend, met een pogo-stick, op rolschaatsen, met de taxi, met de bus en ga zo maar door. Maar ik wil met mijn eigen auto naar mijn werk rijden en ik wil voor de deur kunnen parkeren. Daar heb ik best wat voor over, en daarom ben ik iedere dag omstreeks 8:15 op de TU. Ik sta liever een uur eerder op dan dat ik 10 minuten moet lopen. Niet omdat ik te lui ben om te lopen – ik loop wekelijks vele uren – maar alles op zijn tijd. En bovenal, als ik daar zelf voor kies. Dus ik heb bijna nooit een probleem om voor de deur te parkeren. Wel valt het me op dat steeds meer collega’s ook vroeger komen, dus het zou me niet verbazen als ik in de toekomst nóg eerder moet opstaan.


Waar klaag ik dan over, want ik heb dus eigenlijk geen probleem. Het gaat me om het principe. Ik vind dat de TU moet zorgen dat er voldoende parkeerplekken zijn voor werknemers die met de auto willen komen. Bovendien moeten bezoekers fatsoenlijk kunnen parkeren. Van dat laatste is namelijk helemaal geen sprake. Of het nu collega’s en andere relaties zijn die op bezoek willen komen, of ouders, familie en vrienden van een afstudeerder – je schaamt je iedere keer weer dood dat die mensen pas op een kwartier lopen hun auto kunnen parkeren.


De reeds nijpende parkeerproblematiek wordt verergerd door illegaalparkeerders. Die zijn er in twee soorten. De eerst soort heeft ontdekt dat de TU campus een ideale plek is om je oldtimer, je camper, een bedrijfsbus, je boot of een aanhanger te stallen. Het parkeerterrein bij TBM was lange tijd erg populair bij bezitters van oldtimers omdat je daar zelfs lekker droog kan staan. Gratis winterstalling! Dat probleem is tegenwoordig redelijk onder controle, maar op de parkeerterreinen bij 3mE en EWI wemelt het nog van de busjes, boten en aanhangers. De tweede soort bestaat uit mensen die niet bij de TU Delft werken maar daar wel parkeren. Zo zijn er toeristen die in Delft een hotel hebben geboekt en hun auto op de TU campus parkeren. Lekker goedkoop, billig, cheap, pas cher, a buon mercato, barato.


Een tijdje geleden zag ik iemand zijn auto bij TBM parkeren en het parkeerterrein verlaten in de richting van de Haagse Hogeschool. Ik liep hem achterna en vlak voor de ingang sprak ik hem aan: “Waarom parkeert u uw auto bij de TU Delft, terwijl u bij de Haagse Hogeschool werkt?” Hij voelde zich enorm betrapt en begon te hakkelen dat hij hier moest betalen om te parkeren terwijl het bij de TU gratis is. Parkeren op het dak van de Haagsche Hogeschool kost €0,15 per uur. Dat is in de categorie ‘vervelend’ maar toch zeker niet onoverkomelijk, lijkt me. Ik vroeg hem of hij het fatsoenlijk vond om een probleem dat hij met zijn werkgever heeft, op te lossen door een parkeerplek van een TU medewerker in te pikken. Schoorvoetend gaf hij toe dat dat inderdaad niet zo netjes was, en schuldbewust maakte hij aanstalten om zijn auto te gaan verplaatsen. Ik zei dat ik blij was met zijn nieuw verworven inzicht en dat hij zijn auto vandaag mocht laten staan, op voorwaarde dat hij voortaan niet meer bij de TU zou parkeren. Dat beloofde hij plechtig. Ik zou daar best aan kunnen wennen, verlicht despoot te zijn.

Ik heb dit incident bij TBM gemeld met de suggestie om de Haagse Hogeschool te vragen zijn medewerkers op het hart te drukken om niet bij TBM te parkeren. Ik ben erg blij dat nu onderzocht wordt wie zijn auto bij TBM parkeert, en ik ben dan ook zeer geïnteresseerd in de uitkomsten. Hopelijk duurt dit onderzoek de hele week, en stopt het ook niet op het moment dat het parkeerterrein vol is. Want dat is omstreeks 8:45, en dan mis je toch alle TBM medewerkers die tevergeefs trachten bij hun eigen faculteit te parkeren. Dus gewoon doormeten tot 10:00 of 11:00.

Bij de ingang van het parkeerterrein hangt een bordje “Verboden Toegang voor Onbevoegden. Art. 461 Wetb. v. Strafr.” Maar ja, wat is onbevoegd? Als het de openbare weg betreft, dan mag iedereen daar parkeren. Maar als het privéterrein is, dan mag de TU Delft zelf bepalen wie daar mag staan. ‘Medewerkers en gasten van TBM’ lijkt me een redelijke restrictie. Misschien moeten we een oogje toeknijpen voor onze collega’s van Industrieel Ontwerpen die in groten getale bij TBM parkeren. Aan de andere kant, what have they ever done for us? Maar ik zou geen studenten willen toelaten, en zeker geen mensen die niets bij de TU te zoeken hebben. Slagboom, campuskaart, bekeuring, wielklem. Kwartet!


Deze blog verscheen oorspronkelijk op https://daphartmann.wordpress.com/2016/10/31/parkeeronderzoek/.


Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

l.hartmann@tudelft.nl

Comments are closed.