Opinie

[Column] Oorlog en vrede

Student Bas Rooijakkers voelt zijn onmacht terwijl hij Europa voor zijn ogen ziet veranderen. Hij leeft mee met de Oekraïners.

Bas Rooijakkers: “Totdat er een nieuw kabinet aantreedt, houd ik mijn adem in.” (Foto: Sam Rentmeester)

Als ik tegenwoordig op sociale media kijk, kom ik vooral twee dingen tegen. Of ik zie mensen die het gezellig hebben op wintersport of in een nachtclub, óf ik zie mensen die hun medeleven tonen voor de oorlog in Oekraïne. Zo dubbel zijn de afgelopen dagen voor mij ook. Overdag lees ik over de toestand in Oekraïne, in de avond ga ik stappen. Het is een gek gevoel dat we in Nederland verlost zijn van de meeste coronamaatregelen en dus weer ‘vrij’ zijn terwijl aan de andere kant van Europa Oekraïners vechten voor hun land. Het is een zwaar trieste situatie. Er zijn al honderden doden gevallen door de Russische invasie – militairen en burgers. We zien beelden van raketten die inslaan in scholen en woningen en we zien mensen die metrostations zijn ingevlucht om te schuilen voor het geweld.

Het geeft me een machteloos gevoel dat ik niets kan doen om de oorlog te stoppen. Als ik een geel-blauwe vlag op mijn Instagram zou delen, zou het Poetin weinig uitmaken. Wat ik wel kan doen, en wat ik iedereen aanraad, is om goede doelen en initiatieven te steunen die de Oekraïners helpen. Er is bijvoorbeeld een initiatief van Students for Ukraine op de TU waar je benodigde spullen kunt brengen voor de Oekraïners.

‘Zo dapper ben ik helaas niet’

Het is mooi om te zien dat verschillende organisaties en personen op hun eigen manier protesteren tegen de oorlog: de Fifa die Rusland schorst, de internationale judobond die de zwarte band van Poetin heeft ingenomen en de Russische tennisser Andrej Rublev in de finale van het ATP-toernooi in Dubai die ‘No war, please’ schreef op een camera. Nu de invasie volop bezig is, zijn er Nederlanders en andere niet-Oekraïense mensen die zich aanmelden voor het ‘vreemdelingenlegioen’ van de Oekraïense president Zelensky. Zo dapper ben ik helaas niet, maar ik zal zo geïnformeerd mogelijk blijven en helpen waar ik kan.

Oorlog kan zomaar uitbreken, en vrede is niet meer gratis. Europa lijkt geschrokken te zijn van de oorlog, de Europese Unie gaat voor het eerst in geschiedenis de aankoop en levering van wapens financieren. Zelfs Duitsland is van plan om 100 miljard euro extra in defensie te steken en in Nederland wil de Tweede Kamer meer geld uittrekken voor Defensie.

Voor mij is vrede in Europa de standaard geweest. Ik heb over oorlog gelezen in geschiedenisboeken en word ermee geconfronteerd op 4 en 5 mei. Maar ik heb zelf gelukkig nog nooit zoiets ervaren, wat het moeilijk maakt om te schrijven over wat er nu allemaal gebeurt. Mijn hart gaat uit naar alle Oekraïners en ik wens dat ze hun kracht weten te behouden in deze angstige tijd.

Bas Rooijakkers is masterstudent technische natuurkunde. Hij is geboren in Brabant en heeft een aantal jaar van zijn jeugd op Curaçao gewoond. Hij houdt van hardlopen en sinds de coronapandemie wielrent hij ook. Verder is hij altijd te porren voor een koffietje of speciaal biertje.

Bas Rooijakkers / Columnist

Columnist Bas Rooijakkers