Opinie

[Column] Omdenken

Het viel Birgit van Driel op dat er weinig mensen waren bij het evenement voor Internationale Vrouwendag. Geïnspireerd door de omdenken-show bedacht ze een oplossing.

Birgit van Driel: Als het bij je past is een technische opleiding niet moeilijk. (Foto: Sam Rentmeester)

8 maart was het weer Internationale Vrouwendag. En zoals een goede organisatie betaamt was er een evenement. Ik, als vrouw, dacht meteen: ‘Dat vind ik belangrijk, daar moet ik heen!’. Bovendien had Dewis gezorgd voor een leerzaam, leuk en dynamische programma inclusief muziek en de grote Omdenken Theatershow.

Internationale Vrouwendag brak aan en mijn Instagram stroomde vol met inspirerende berichten van vrouwen wereldwijd. Ik zette een tandje extra bij om mijn werk op tijd af te krijgen en ging naar het evenement. De teleurstelling was dan ook groot toen ik in het auditorium aankwam en daar slecht een honderdtal mensen zag zitten. Wij hebben op de TU Delft meer dan 6 duizend medewerkers en ruim 27 duizend studenten. Zelfs met de (zeer gulle) inschatting dat er tweehonderd mensen in de zaal zaten, is dat ongeveer een half procent van de TU Delft-populatie, een schrikbarend lage opkomst!

En de mensen die er waren? Een ruime meerderheid vrouwen (ongeveer twee derde) en veelal mensen van de universiteitsdienst of in (hoge) managementposities. Oftewel: mensen die in de gelegenheid zijn om hun agenda leeg te vegen voor iets wat ze belangrijk vinden. Iemand in de zaal benoemde het mooi als ‘preaching to the converted’. En, hoe jammer de deelnemers en organisatoren de lage opkomst ook vonden, dit aantal is niet gek. We zijn namelijk een universiteit en op ieder willekeurige dag tussen 14.00 en 17.00 uur moeten veel mensen college geven of college krijgen. Dát is tenslotte een van onze kerntaken. Het is dus eigenlijk vooral ‘preaching to the available’.

Kies jaarlijks een themadag uit en vervang een college door een thema-activiteit

Ik vertelde mijn collega’s hierover aan de lunchtafel en ik begon te broeden op een mogelijke oplossing – ik had tenslotte net de inspirerende omdenken-show gezien. Zoals omschreven op de website: ‘Omdenken is een manier van denken en doen, waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en onderzoekt wat je daarmee zou kunnen’.
Mijn eerste ideeën gingen over colleges vrij roosteren voor belangrijke evenementen. Maar dat is onhaalbaar… Er zijn tegenwoordig zoveel awareness days dat er dan nooit meer college zou zijn. Alleen geen colleges op internationale vrouwendag dan? Dat geeft weer het signaal af dat we het belangrijker vinden dan andere awareness days… Dit soort evenementen in de avonden organiseren? Ook niet ideaal en geen garantie voor een hoge opkomst. Bovendien zijn alle bovenstaande suggesties geen omdenken-oplossingen.

Mijn uiteindelijke idee is dat we als universiteit (bijvoorbeeld via een stemming onder de hele TU Delft gemeenschap) elk jaar één themadag kiezen waar we extra aandacht aan willen geven: International Day for the Elimination of Racial Discrimination (21 maart), Internationale Vrouwendag (8 maart), Purple Friday (tweede vrijdag in december), Earth Overshoot Day (in 2023 op 13 mei), World Mental Health Day (10 oktober), het maakt niet uit! En dat op deze dag de twee college-uren na de lunch vervangen worden door een activiteit rondom de themadag.
Dit kan bijvoorbeeld een discussiesessie of een inspirerende lezing zijn, en indien passend kan het aansluiten bij het vak wat gegeven wordt. Een centraal team kan de activiteit vormgeven en de docent/hoogleraar die normaliter het college zou geven, kan de activiteit leiden. Zo maak je gebruik van de werkelijkheid zoals die is: studenten en docenten op een vast tijdstip in een zaal, om belangrijke thema’s breed onder de aandacht te brengen.

Columnist Birgit van Driel

B.A.vanDriel@tudelft.nl