Opinie

[Column] Netzovatief

In mijn vrije tijd kijk en lees ik graag auto reviews. Daar waar deze tentoonstellingen van de nieuwste innovaties en technologie altijd tot de verbeelding spraken, hebben ze recent vooral plaatsgemaakt voor huivering.

Boudewijn de Roode. (Foto: Sam Rentmeester)

Waar eindigt innovatie en begint flauwekul?

In een willekeurige autotest werd beschreven hoe een auto zelf tijdens het rijden kleine stuurbewegingen maakt als deze besluit dat jij te ver buiten de lijntjes kleurt. Liever niet! Ik hoef ook niet elke keer een piepje te horen wanneer ik van baan wissel, of wanneer er een auto in mijn dode hoek zit, of wanneer ik achter een andere auto stilsta.

Bestuurders die van dergelijke situaties op de hoogte moeten worden gehouden horen sowieso niet achter het stuur, maar in een moderne auto ontkom je er blijkbaar niet aan. Dankzij Tesla zijn aanraakschermen tegenwoordig een trend. Prima werkende knoppen zijn vervangen door omslachtige menu’s en hakerige computersystemen. Probeer zo’n vingerscherm maar eens op de tast te bedienen.

Niet alleen auto’s zijn slachtoffer van commerciële non-innovatie. Waarom hebben moderne televisies een camera, wie stuurt er nou selfies vanaf de bank? Naar verluid kun je de televisie zo met handgebaren besturen. Per saldo worden die camera’s vooral gebruikt door digi-vojeurs om jou ongenodigd te begluren. Echt een gat in de markt. Ik heb sowieso over ‘smart tv’s’ nog nooit een positief woord gehoord. Waarom rusten ze prima producten uit met onzinnige gimmicks die vooral kapot gaan. Fietsen met automatisch licht, tandenborstels met bluetooth, verwarmde toiletbrillen? Oké, die laatste begrijp ik wel.

Het is niet eens een trend van de laatste tijd. Overbodige keukenapparatuur, rare klaptelefoons, horloges die je in de Marianentrog kunt gooien. In de verwoede poging aan marktwaarde te winnen, lijkt de daadwerkelijke functionaliteit te worden achtergesteld. Blijkbaar werkt het, onhandige asfalt-jeeps worden in bootladingen verkocht en Samsung is nog steeds de marktleider in verkoopaantallen van smartphones.

Ik wil gewoon een fiets die fietst, een auto die rijdt en een tv die níét elke tien minuten vastloopt. Dat is pas een gat in de markt.

Boudewijn de Roode is bachelorstudent werktuigbouwkunde.

Boudewijn de Roode / Student en columnist