Opinie

[Column] Moeder natuur heeft nog veel te vertellen

Als ik iemand vertel dat ik een minor biologie heb gedaan, wordt er altijd verbaasd gereageerd. Hetgeen eigenlijk juist mij weer verbaast. De natuur is al honderden miljoenen jaren lang de meest innovatieve en succesvolle uitvinder op aarde.

Boudewijn de Roode. (Foto: Sam Rentmeester)

Ik kan me geen betere leermeester voorstellen.

In tegenstelling tot de wetten van onze samenleving zijn de wetten van de natuur geen verzonnen regels die wij onszelf opleggen. De wetten der natuur zijn enkel een beschrijving van natuurlijke fenomenen zoals wij die hebben waargenomen en denken te begrijpen. Binnen deze wetten is er ironisch genoeg vooral de regel van de willekeur die standhoudt. Juist op basis van willekeur heeft de natuur zich feilloos aangepast aan haar wetten en de meest fantastische uitvindingen gedaan en geperfectioneerd.

Per toeval stuiten twee eencelligen op elkaar, per toeval blijken ze enorm succesvol naast elkaar te gedijen. Compleet willekeurig muteert bij een deling het DNA van een van de individuen. Door deze mutatie produceert dit organisme een zwakkere celwand en vergroeit met een van zijn buren. Deze mutatie blijkt een nóg efficiënter werkend hybride-organisme voort te brengen. Met dit voordeel ten opzichte van zijn buren zal dit organisme uiteindelijk de habitat domineren en misschien zelfs zijn voormalige soortgenoten laten uitsterven. In principe werkt evolutie bij meercelligen net zo. Als een verandering het individu voordeel biedt, blijft deze bestaan en geeft de aanpassing door aan de volgende generatie. Als een verandering geen voordeel biedt, sterft deze net zo snel weer uit.

De natuur is heer en meester

Elk organisme op onze aarde is zo tot in de puntjes geperfectioneerd door zijn omgeving. De natuur is al miljarden jaren voortdurend in ontwikkeling. Stroomlijning? Kennen we nou wel. Composieten? De eerste eencelligen hadden dat al. Zonne-energie? Eendenkroos is efficiënter dan wij. Nanotechnologie? De natuur is heer en meester. Kijk alleen al naar eiwitten: met slechts eenentwintig bouwstenen kan iedere cel zeer nauwkeurig en doelgericht ontelbaar veel functionaliteit vervaardigen: Modulaire nano-mechanica. Innovaties die wij ons hebben toegeëigend zijn vaak ontworpen door de natuur en door ons enkel geadapteerd en geoptimaliseerd.

In onze onstilbare honger naar vooruitgang hebben wij vooral een fundamenteel principe van de natuur genegeerd: duurzaamheid. Juist op dat gebied hebben we het hardst begeleiding nodig. De natuur kent geen overproductie; de natuur consumeert niet, ze benut. In de leer van de aarde zit de mens nog op de basisschool en moeder natuur heeft nog heel veel te vertellen.

Boudewijn de Roode is bachelorstudent werktuigbouwkunde.

Klik op de tag om zijn andere columns te lezen.

Boudewijn de Roode / Student en columnist