Opinie

[Column] Minder, minder, minder

Gewaagde kop en meteen door met een Louis van Gaaltje. Want zijn promovendi nou zo dom of ben ik zo slim?

(Foto: Sam Rentmeester)

In de regel ben ik best van de nuance. En al te veel eigenwaan heb ik ook niet. Maar ik ben nu stomverbaasd. Het antwoord op mijn vraag zal dan ook geen verrassing zijn. Promovendi zijn oliedom. En ik, hbo’ertje op een administratieve eenheid van de TU, ben in dit geval slimmer.

Ik citeer nos.nl van 19 januari: ‘Als het aan staatssecretaris Dekker van Onderwijs ligt, moeten promovendi hun promotieonderzoek vaker bij een bedrijf doen in plaats van op de universiteit. Dekker investeert tien miljoen euro in promovendi die onderzoek doen bij ondernemingen.’

Bij mij gaat het dan kriebelen hè! Een staatssecretaris heeft een dergelijk plan en hij is ook nog van de liberalen. We lezen door:’Volgens de staatssecretaris worden onderzoekers nog te vaak beoordeeld op basis van het aantal publicaties en te weinig op de toepasbaarheid van hun onderzoek in de praktijk.’

Nu gaat het echt jeuken. 2016 was het feitenvrije-waarheden-jaar. Je roept maar wat. Gelukkig is hier geen twijfel: de stáátssecretaris vindt dat. Het is maar een mening. Maar hij vindt dat met een reden. Hij is staatssecretaris. Staat aan het roer. Managet veel geld, onderzoeksgeld. Is van de liberalen, de club die de terugtrekkende overheid koestert als ook marktwerking en ondernemingen. Ik word achterdochtig.

Die achterdocht koesteren promovendi niet, getuige de reactie van Rolf van Wegberg van Promovendi Netwerk Nederland. ‘Het stelt ons in staat om actief aan de slag te gaan in het bedrijfsleven. En dat is voor ons onontgonnen gebied. Het levert ook perspectief op een carrière in die richting.

Ja, Van Wegberg ‘waarschuwt’ dat er geïnvesteerd moet blijven worden in fundamenteel onderzoek dat niet per definitie toepasbaar is. Slappe hap! Hallo, promovendi! Wakker worden! Je wordt in het pak genaaid. Ik voorspel dat de promovendi die op zich zinnige tien miljoen – zeg maar de winst – in een wip kwijt zijn. Als een liberale staatssecretaris links tien miljoen uitdeelt voor promotieonderzoek bij bedrijven dan gaat er binnenkort via rechts een miljoentje of tien minder naar onderzoeksfaciliteiten op universiteiten en een miljoentje of tien minder naar gelden voor onderzoekers en een miljoentje of tien minder…

Volgens mij had het antwoord van Promovendi Netwerk Nederland moeten zijn: ‘Staatssecretaris, praktijkgericht promotieonderzoek bij ondernemingen was inderdaad een ondergeschoven kindje. Maar waag het niet om nu te korten op de universitaire onderzoeksbudgetten. Immers, dankzij ons promotieonderzoek bij uw ondernemersvrienden halen zij straks een veelvoud van die 10 miljoen binnen en daar profiteert de schatkist ook weer van.’ Volgens mij dus. Hopelijk ben ik de domste.

Erik Huisman is frontman bij het Central International Office. Als oud-journalist kijkt hij graag over muurtjes.