Opinie

[Column] Matchingstraject

– Welkom bij de Universiteit Utrecht. Waarmee kan ik je van dienst zijn?
– Omdat ik gefascineerd ben door het heelal wil ik me graag inschrijven voor de opleiding astrofysica.

Ik heb voor Utrecht gekozen omdat grote sterrenkundigen als Henk van de Hulst, Cees de Jager en Ed van den Heuvel hier gestudeerd hebben.

– De Universiteit Utrecht vindt het belangrijk dat je een studie kiest die goed bij je past. Daarom is matching een verplicht onderdeel van je inschrijving. Deze matchingsprocedure zal een ambitieus studieklimaat stimuleren, de binding met de opleiding vergroten en uitval als gevolg van een niet-passende studiekeuze tegengaan.

– Ik ben echt super gemotiveerd, dus dat zit wel goed!

– Dat denkt iedere student, maar zo eenvoudig is het niet. De matchingsprocedure loopt van de eerste kennismaking met de universiteit tot aan het bindend studieadvies aan het einde van het eerste jaar. De eerste fase is de oriëntatiefase. Onder andere via open dagen en meeloopdagen word je als aankomend student geactiveerd om bewust voor een vervolgopleiding te kiezen.

– Maar ik kies toch heel bewust voor sterrenkunde?

– In de tweede fase ben je na inschrijving echt aspirant student, en ervaar je aan den lijve wat het betekent om in Utrecht te studeren, middels onderwijs, toetsen en opdrachten. Je beslist hierna zelf of de gekozen studie bij je past. In het eerste jaar van je opleiding krijgt de matching een vervolg in de opleidingsintroductie en het tutoraat.

– Er is dus een bindend studieadvies, maar toch mag ik zelf beslissen?

– Als je aan het einde van je eerste studiejaar 37,5 ECTS of meer hebt behaald, krijg je een positief studieadvies en kun je doorgaan met je studie. Heb je minder dan 37,5 ECTS behaald dan moet je stoppen en kun je je niet opnieuw voor dezelfde opleiding in Utrecht inschrijven.

– Te weinig studiepunten impliceert toch niet dat de studie niet bij mij past?

– We bieden ook een master bijbelwetenschappen aan, heb je die weleens overwogen?

– Eh, nee, ik wil sterrenkunde studeren.

– Of de master multiculturalisme in vergelijkend perspectief of sportbeleid en sportmanagement? Misschien is religies in hedendaagse samenlevingen meer iets voor jou? Of nieuwe media en digitale cultuur?

– Ik had op het vwo negens en tienen voor wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Ik ben gefascineerd door het heelal. Ik wil sterrenkunde studeren!

– Tja, dan hebben we toch een probleem.

– Hoezo?

– We hebben de master astrofysica afgeschaft.

– Wáááááát?!

– Wat dacht je van gender and ethnicity? Of film- en televisiewetenschap? De eenjarige master islam wellicht?

(Een deel van de tekst is letterlijk overgenomen van de website van de Universiteit Utrecht)

Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl