Opinie

[Column] Mag het weer normaal?

Student Bas Rooijakkers verbaast zich erover dat veel studenten de voorkeur geven aan online colleges. Hij pleit voor fysieke lessen, dat is beter voor de focus.

Bas Rooijakkers: “Totdat er een nieuw kabinet aantreedt, houd ik mijn adem in.” (Foto: Sam Rentmeester)

De meeste vakken die ik volg, zijn nog steeds grotendeels online. Bij een van mijn vakken kwam laatst de volgende poll langs: ‘Nu de coronamaatregelen voor een groot deel zijn teruggetrokken, kunnen we in principe weer op de campus colleges houden. Wie zou dit willen?’. Je kon aanvinken of je dit liever ‘graag of een beetje’ op de campus wil, of dat je het ‘graag of een beetje’ online wil houden. Tot mijn verbazing resulteerde deze poll in 50 procent voor offline colleges en 50 procent voor online colleges.

Blijkbaar zijn studenten gewend aan online studeren, sommigen prefereren het zelfs. Zelf ga ik liever ook niet meer elke dag naar de universiteit maar als ik mag kiezen voor college in het echt of via Zoom, dan prefereer ik het ouderwetse offline college. Het lijkt me fijner voor de docenten als ze college geven aan echte studenten, en niet aan een aantal klein zwarte schermen die op mute staan.

Een online college voelt als een YouTube filmpje

Soms vind ik online colleges handig, als het college in een andere stad is bijvoorbeeld. Maar meestal is het erg onhandig. Bij een online college is het veel te makkelijk om afgeleid te worden, of sterker nog, om gewoon totaal iets anders te doen terwijl het college op de achtergrond bezig is. Dit kan niet als je in de collegezaal zit. Het wordt niet gewaardeerd als je voor de neus van de professor opeens op je telefoon gaat zitten. Een online college voelt als een YouTube filmpje, in plaats van als een college aan de TU Delft. Het wordt opgenomen, dus de verleiding is groot om het later – een dag voor je tentamen – nog een keer terug te kijken.

Daarom vind ik dat colleges grotendeels offline moeten, je dwingt studenten zo om bij de stof te blijven. Ik snap dat voor sommige studenten het online college veel handiger is. Studenten kunnen in een andere stad wonen, in quarantaine zitten of een functiebeperking hebben waardoor ze moeilijk fysiek naar college kunnen komen. Hiervoor is Collegerama uitgevonden, voor elk vak zijn alle colleges al een keer opgenomen. Als je niet fysiek bij college kan zijn om welke reden dan ook, kun je het daar altijd terugkijken.

Vroeger, voor corona, waren er altijd klachten over het gebrek aan studieplekken tijdens de tentamenweek. Ik herinner me een filmpje van de opening van de UB om 8.00 uur ’s morgens tijdens een tentamenweek. Je ziet honderden studenten naar binnen rennen alsof het Black Friday is, allemaal om de beste studieplek te reserveren. “Thuis kan ik echt niet studeren!” schreeuwde iedereen toen. Tegenwoordig is het nog steeds druk rond de tentamenweek, maar het is niet zo gek als toen.

In het bedrijfsleven is het gebruikelijk dat men drie dagen fysiek aanwezig is op werk, en de andere twee dagen thuis werkt. Alhoewel dit goed blijkt te werken, vind ik het minder toepasselijk voor een universiteit. Je volgt namelijk voltijd een opleiding aan de TU Delft en niet aan een online universiteit.

Bas Rooijakkers is masterstudent technische natuurkunde. Hij is geboren in Brabant en heeft een aantal jaar van zijn jeugd op Curaçao gewoond. Hij houdt van hardlopen en sinds de coronapandemie wielrent hij ook. Verder is hij altijd te porren voor een koffietje of speciaal biertje.

Bas Rooijakkers / Columnist

Columnist Bas Rooijakkers