Opinie

[Column] #JeSuisHerman

Misschien heeft u het gemist, maar er was anderhalf jaar geleden enige ophef over een Tweet van onze toenmalige Rector Magnificus. Karel Luyben noemde Rianne Letschert ‘de mooiste rector van Nederland’ en voegde twee uitroeptekens toe om dit te bekrachtigen.

(Foto: Sam Rentmeester)

Rianne Letschert deed die dag haar intrede als Rector Magnificus in Maastricht, en zij is inderdaad een prachtige vrouw. Mooi compliment, niks mis mee, zou je denken.

Tweet%20Karel%20Luyben.jpg

Taalkundige Jan Stroop van de UvA reageerde verbaasd: “Mag hij dat zomaar zeggen? Niet alle vrouwen zijn daarvan gediend, heb ik eens gemerkt.” Dit lijkt me een duidelijk geval van mansplaining, waarvan niet alle vrouwen zijn gediend, heb ik eens gemerkt. Onder deze fenomenale druk trok Karel zijn keutel weer half in: “Je hebt een punt. Ben erg blij dat we haar in het rectorencollege hebben, maar had dat anders moeten formuleren.” Hij liet zijn Tweet wel staan, waarvoor hulde.

Onschuldig niemendalletje, zult u zeggen, maar het was de voorbode van een moderne kruistocht van rabiate feministen en andere onruststokers. Natuurlijk hebben die het volste recht om hun mening te verkondigen, maar daar blijft het helaas niet bij. Want ze willen andersdenkenden monddood maken, scalperen en aan de hoogste boom hangen. Een recent incident illustreert dit.

Architectuurhistoricus Herman van Bergeijk doceert al sinds 1995 aan de TU Delft. In februari gaf hij college aan een zaal vol eerstejaars studenten. Het was erg onrustig en Herman maande de studenten uiterst beleefd tot stilte. Hij maakte daarbij twee onschuldige grapjes. Iemand die niets met de TU Delft te maken heeft, bestempelde dit op Twitter als ‘racisme en seksisme’ en verweet de TU Delft daartegen niet hard genoeg te zijn opgetreden.

Tweet%20Laurence%20Cheuk.jpg

Op deze bespottelijke aantijging meende de TU Delft serieus te moeten reageren met een Tweet:

Reactie%20van%20de%20TU%20Delft.jpg

Maar liefst 49 mensen reageerden op de excuus-Tweet, allemaal in opperste verbazing en hoogst verontwaardigd over de manier waarop iemand die al bijna 25 jaar doceert even bij het grofvuil wordt gezet: “Geen wonder dat lerarentekort. Mes in je rug is dit”, “Is dit mijn Alma Mater?”, “Dus jullie buigen hiervoor op Twitter? Hebben jullie geen respect?”, en “Ik schaam me bijna om alumnus van de TU Delft te zijn.” En dan heb ik de krachtigste uitlatingen nog weggelaten. U kunt alle reacties hier nalezen.

Daartussen bevinden zich ook TU Delft medewerkers die zich oprecht ernstige zorgen maken.

Tweet%20Fred%20Vermolen.jpg

Inderdaad, wie is de volgende docent die aan de schandpaal wordt genageld en een officiële berisping krijgt? Doceren is al niet populair vanwege de hoge werkdruk en het geringe carrièreperspectief. Als daar nu ook nog publieke vernedering en een verhoogde kans op ontslag bijkomen, dan moeten we maar zo snel mogelijk alle colleges vervangen door MOOCs. Dan kunnen de studenten lekker thuisblijven, en hoeven we ook geen dure onderwijsgebouwen meer neer te zetten.

Dit trieste verhaal is nog niet ten einde, maar mijn column helaas wel. Het wordt nog veel gekker in het derde bedrijf waarin de TU Delft Feminists van zich laten horen. Het hele verhaal kunt u hier lezen.

#JeSuisHerman

Columnist Dap Hartmann