Opinie

[Column] Januariwals

Boudewijn de Roode walst zich een weg door de maand januari. Omarm de doelloosheid en zie de mogelijkheden, wil hij maar zeggen.

(Photo: Sam Rentmeester)

2018 is dood, leve 2019. Zonder de waas van de festiviteiten dringt de realiteit van de vergankelijkheid zich aan ons op: alweer een heel jaar voorbij. Verlangen naar de mooie herinneringen, spijt van begane stommiteiten, voornemens voor het komende jaar en afwachting voor wat het in petto heeft. De leegte van januari schept ruimte voor nostalgie en onzekerheid.

In een toeval van januarimelancholie herinner ik me het bestaan een nummer genaamd La valse de janvier – De januariwals. Ik heb jaren geleden een CD met vier nummers gekocht van de artieste die op een camping in Frankrijk covers had staan zingen tijdens een soort diner dansant. Ik ben de CD helaas kwijtgeraakt, want ik heb er altijd met plezier naar geluisterd en dit was een van de nummers. Ik heb al vaker op internet gezocht. Tot op heden was geen spoor te bekennen van de artieste noch van de muziek. Tot mijn blijde verbazing blijkt de EP tegenwoordig op Spotify te staan.

Het is de kunst om de doelloosheid te omarmen

Ik kan met moeite flarden van de tekst verstaan, maar het is genoeg om de essentie te kunnen bevatten. ‘Le finir des fêtes, les rires, les cadeaux, les matinées grasses.’ Het einde van de festiviteiten, het gelach, de cadeaus en vadsige ochtenden.’ Voor mij vat het nummer de essentie van de maand januari perfect samen. Januari is als een berg mul zand op het fietspad; alsof je net de laatste trede van de trap mist. Na een maand feesten overvalt je het vacuüm van januari en de kater van december. ‘Le mois qui dur tout, le mois qui de passe.’ ‘De zware maand, de maand die voorbijgaat.’

Net als op een ongepland lege zaterdag is het de kunst om de doelloosheid te omarmen en de mogelijkheden te zien. Schuif de frustratie voor het onbestemde opzij en vul de vrije ruimte naar eigen inzicht. Net zoals ik doe met de tekst van dit nummer. Nergens is uitgeschreven wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Ik vertaal zover ik kan en vul de tussenliggende ruimte in naar eigen interpretatie. Wie weet gaat het nummer over een kameel genaamd Januari, maar ik geniet van het nummer zoals ik het hoor.

Boudewijn de Roode is bachelorstudent werktuigbouwkunde.

Klik op de tag om de andere columns van Boudewijn de Roode te lezen.

Boudewijn de Roode / Student en columnist