Opinie

[Column] Ik ben republikein

Schaf het koningshuis af, bepleit columnist Bas Rooijakkers. Het kost ons jaarlijks miljoenen en wat krijgen we ervoor terug? Alleen Koningsdag mag blijven van hem.

Bas Rooijakkers: "Bij mij heeft het bsa gewerkt als een stok achter de deur." (Foto: Sam Rentmeester)

Toen ik 15 was en nog op Curaçao woonde, stond ik een keer met mijn vader te wachten op een plein in Otrobanda op de nieuwe koning en koningin van het Nederlandse koninkrijk. Tijdens het wachten zat ik constant te denken dat het tijdverspilling is, het zijn maar twee mensen. Ze waren een halfuur te laat, maar toen ze arriveerden gebeurde er iets speciaals. De hele menigte, inclusief mijn pa, begon te juichen en te schreeuwen van geluk. Ik moet toegeven dat er toen ook een speciaal gevoel bij mij naar boven kwam. Het waren twee supersterren.

Sindsdien is mijn waardering voor de monarchie alleen maar gedaald. Van mij mogen de prinsjes allemaal weg. Het idee van een monarchie dateert uit lang vervlogen tijden. In de middeleeuwen was het gebruikelijk dat een koning of koningin aan het hoofd stond van een land. Maar in een moderne democratie past dit idee niet meer.

Ik ben terug bij het gevoel dat ik had op dat plein. Het zijn mensen die een enorm luxueus leven leiden en die geen idee hebben van de problemen waar gewone Nederlanders mee te maken hebben. Daarnaast wordt Amalia constant bedreigd en krijgt ze te maken met beledigingen over haar uiterlijk. Dit is niet alleen onacceptabel, maar ook onnodig. Laten we haar ook een normaal leven gunnen.

Laten we Amalia een normaal leven gunnen

In een land waar 14 procent van de Nederlanders in het rood staat geven we elk jaar miljoenen aan het koningshuis. Wat krijgen we ervoor terug? Een stotterend staatshoofd dat op speciale momenten iets van zijn papiertje afleest. We krijgen er een koningshuis voor dat vaak voor politieke problemen zorgt. Zo is er bijvoorbeeld altijd gezeik in de Tweede Kamer over de gouden koets of over de boot van Willem. De premier moet zich hier weer voor verantwoorden, terwijl hij eigenlijk bezig zou moeten zijn met het besturen van het land. Dit soort fratsen zijn niet nodig in een republiek.

Vroeger dacht ik dat we iets hadden aan het koningshuis omdat ze de staatsbezoeken voor Nederland doen en daardoor de relaties goed houden met andere landen en het rijk. Maar ik denk dat het uiteindelijk niets uitmaakt, ik denk niet dat China opeens stopt met Nederland te handelen omdat we geen koning meer hebben of dat de president van Amerika niet meer naar Nederland komt omdat geen biertje kan drinken met onze ‘prins pils’.

Ik kwam er laatst achter dat het koningshuis een enorm landgoed heeft op de Veluwe dat een grote tijd van het jaar dicht is. Zodat de koning een dag per jaar de koninklijke jacht kan uitvoeren. Het enige wat ik aan het koningshuis heb is dat we vrij zijn op Koningsdag. Vooruit die mag dan blijven. Verder zullen we naar mijn mening niks missen aan de monarchie zodra we hem afschaffen.

Bas Rooijakkers is masterstudent technische natuurkunde. Hij is geboren in Brabant en heeft een aantal jaar van zijn jeugd op Curaçao gewoond. Hij houdt van hardlopen en sinds de coronapandemie wielrent hij ook. Verder is hij altijd te porren voor een koffietje of speciaalbiertje.

Bas Rooijakkers / Columnist

Columnist Bas Rooijakkers