Opinie

[Column] ID = creationisme

Zijn Intelligent Design-aanhangers vermomde creationisten? Columnist Dap Hartmann betoogt van wel.

(Foto: Sam Rentmeester)

Andries Knevel gelooft al sinds 1992 niet meer dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen. In het programma Pauw en Witteman legde hij uit hoe ‘in 13,7 miljard jaar van één aminozuur via miljarden maal miljarden keer zes gooien in de schepping zo’n prachtig figuur als Asfin Eilan is ontstaan’. Tot zover Knevels wetenschappelijke inzicht.

Eén aminozuur? Schepping? Dobbelstenen? De aarde is slechts 4,5 miljard jaar oud, en de eerste aminozuren ontstonden pas een miljard jaar later. Knevel durfde het niet aan om te vermelden dat die evolutie ‘van aminozuur tot mens’ verliep via de aapachtigen. En hij bedoelde natuurlijk Afshin Ellian, die ook aan tafel zat en te beleefd was om hem te corrigeren.

Ondanks zijn herboren inzicht vindt Knevel het niet vreemd dat de EO iedere verwijzing naar evolutie uit natuurdocumentaire knipt: “Omdat ik vind dat je een debat over schepping en evolutie – en dat komt er gelukkig ook, door het werk van Cees Dekker en ID – niet moet voeren over één tussenzin in een natuurdocumentaire.” Het gebeurt dus uit respect voor alle domme gelovigen die nog niet zo verlicht zijn als Knevel zelf. Jeroen Pauw merkte nog fijntjes op dat het toch juist de essentie van evangeliseren is om anderen te vertellen wat volgens jou de waarheid is?

Knevel gelooft dus nog steeds in creationisme, want Intelligent Design is gewoon creationisme in een goedkope avondjurk. Wie daar nog niet van overtuigd is, raad ik aan om naar de documentaire ‘Intelligent Design on Trial’ te kijken, bijvoorbeeld op www.pbs.org/wgbh/nova/id. Hierin wordt afgerekend met stokpaardjes van ID, zoals irreduceble complexity. Maar belangrijker nog is het vernietigende bewijs dat het boek ‘Of Pandas and People’ levert. Daarin wordt getracht ID geaccepteerd te krijgen als wetenschappelijk alternatief voor de evolutie, een lafhartige poging om creationisme de biologieles binnen te smokkelen.

Aanhangers van ID ontkennen in alle toonaarden dat Intelligent Design hetzelfde is als creationisme, en dus religie. Echter, een nauwgezette bestudering van alle drafts van dat boek bracht aan het licht dat aanvankelijk creationisme als alternatief voor evolutie werd opgevoerd. Maar in de eerste versie volgend op de uitspraak [in 1987] van het Amerikaanse hooggerechtshof dat het onderwijzen van creationisme op een openbare school in strijd is met de grondwet, is plotseling het woord creation vervangen door intelligent design. En alsof dat nog niet genoeg bewijs is, bevat dat manuscript ook een intrigerende typefout: cdesign proponentists. Die typo was ontstaan door het inderhaast vervangen van het woord creationists door design proponents; de c en de ‘ists’ van creationists waren blijven staan toen design proponentsists daar overheen werd geplakt. Cdesign proponentists wordt daarom ook de missing link genoemd tussen creationisme en intelligent design.

Kan het zijn dat ‘Of Pandas and People’ het werk was van gewetenloze reli-fascisten, maar dat alle andere Intelligent Design-aanhangers geen vermomde creationisten zijn? Cees Dekker gelooft dat God de wereld geschapen heeft, en die opvatting heet volgens mij creationisme. Cees Dekker is tevens de bekendste voorvechter van ID in Nederland. Toeval? Waarom zijn er eigenlijk geen atheïsten die ID aanhangen? God made me an atheist. Who are you to question his wisdom?

Dap Hartmann is astronoom. Hij is werkzaam bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl