Opinie

[Column] Favoriete Boek

Voor mijn college Turning Technology into Business registreren zich ieder jaar meer studenten op Blackboard dan ik aankan. Het is bijzonder intensief onderwijs met veel interactie, participant-centered case studies, opdrachten en presentaties.

Daarom zijn vijftien groepen van vijf studenten wel het maximum. Bovendien vullen 75 studenten de mooie collegezaal van YesDelft bijna tot aan de nok. Iedere groep werkt aan een technologie die op de TU is ontwikkeld. In veel gevallen is die technologie gepatenteerd. Doel van het vak is om toepassingen voor die technologie te bedenken en uit te zoeken welke daarvan commercieel interessante zijn. Dat is lang niet altijd het geval, maar mocht dat wel zo zijn, dan is de vraag wat de beste manier is om het intellectueel eigendom te gelde te maken.

Dat kan bijvoorbeeld door een licentie te verstrekken aan een bedrijf dat zich al bezig houdt met dergelijke toepassingen, maar het kan ook in de vorm van een eigen bedrijf zijn, een zogenaamde technostarter. Dat is natuurlijk wel het leukste, want dan sta je aan de wieg van een piepjonge onderneming die misschien over 10 jaar een omzet van 500 miljoen euro heeft. De YesDelft incubator (letterlijk: couveuse) zit er vol mee. Het motto is niet voor niets building tomorrow’s leading firms.

Om de meer dan honderd aanmeldingen terug te brengen tot maximaal 75, krijgen de studenten voorafgaand aan het eerste college een aantal opdrachten. Wie die opdrachten niet uitvoert, doet niet mee, zo simpel is het. Het zijn tamelijk eenvoudige opdrachten, zoals ‘beschrijf in een half A4-tje waarom je dit vak wilt volgen’ en ‘zoek op internet een plaatje dat voor jou het begrip technologie verbeeldt’. Googlen op het woord ‘technology’ en dan een willekeurig plaatje kiezen is niet voldoende.

Als ik twee dezelfde plaatje ontvang, hebben twee mensen niet genoeg hun best gedaan. Ook vraag ik iedereen naar zijn/haar favoriete boek. Daar zitten fantastische klassiekers tussen (‘The Catcher in the Rye’, ‘Lord of the Flies’, ‘Brave New World’, ‘L’Etranger’) maar ook boeken die mij totaal onbekend zijn, bijvoorbeeld uit China (‘The Story of Stone’) of uit India (‘Wings of Fire’). Soms is het een boek waarvan ik denk, als dit het beste boek is dat je ooit gelezen hebt dan heb ik nog wel een paar suggesties voor je. Een aantal boeken werd meer dan eens genoemd: ‘The Kite Runner’ (2x), ‘De Ontdekking van de Hemel’ (2x) en ‘The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy’ (3x).

Iedereen weet nu dus wat het favoriete boek is van zijn groepsgenoten. Hopelijk inspireert dat studenten om meer te gaan lezen. En het werkt! Vorige week zat er een half uur voor aanvang van het college al een student in de zaal. Hij las ‘Der Zauberberg’ van Thomas Mann in een Engelse vertaling. Dat deed me goed.

Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl