Opinie

[Column] Faculteitsbars en alcohol

Columnist Bas Rooijakkers geniet weer van zijn biertje in de Bouwpub en overdenkt het alcoholgebruik van studenten. Moet de TU alcohol aan banden leggen?

Bas Rooijakkers: “Totdat er een nieuw kabinet aantreedt, houd ik mijn adem in.” (Foto: Sam Rentmeester)

Recent schreef ik dat ik twijfels had over hoe normaal dit studiejaar zou voelen met de regels van toen. Tegenwoordig mag alles weer en het voelt weer als normaal studeren, maar het moment dat het echt normaal voelde was toen ik een appje kreeg van mijn broer die zei: “Hey Bas, ga je mee naar de bouwpub?” Ik reageer zelden snel op appjes, maar bij dit soort berichtjes heb je binnen een milliseconde antwoord van me.

Ik ben altijd al fan geweest van de faculteitsbars op de campus. Ik ben vaak te vinden bij de bouwpub of bij mijn eigen faculteitsbar het TPKV. Het heeft iets speciaals om aan het eind van een drukke dag even te ontladen en een biertje te drinken met je studiegenoten. Toen ik er eindelijk weer stond, wist ik pas hoe erg ik het gemist had, en realiseerde ik me dat het jammer is dat ze zo lang dicht zijn geweest. Het was ook zo druk als “vroeger”. Je ziet veel eerste-en tweedejaars die samen daar staan en elkaar leren kennen nu een paar biertjes de sociale barrières hebben weggenomen. Zo werkt alcohol als katalysator voor de gezelligheid.

‘Opvallend hoe snel mensen het opmerken als je geen alcohol drinkt’

Een actueel thema op de TU is alcoholgebruik onder studenten, en vooral het teveel daaraan. Het komt vaak aan de orde rond het begin van het studiejaar wanneer de kennismakingsmomenten van de verenigingen in Delft zijn. Ik ben het er zelf ook wel mee eens, er wordt veel alcohol gedronken.  De meeste studenten raken gewend aan alcohol drinken in hun studententijd, en je stopt eigenlijk nooit met drinken. Je gaat natuurlijk wel minderen wanneer je ouder wordt maar het is een langblijvende verslaving die je oploopt in je studententijd.

Het is ook niet de norm om niet te drinken in je studententijd. Recent heb ik mijn eerste triatlon gedaan, en om me goed voor te bereiden ben ik een maand voor de race gestopt met alcohol drinken. In combinatie met veel sporten, heb ik me nog nooit zo goed gevoeld! Er waren veel evenementen waar ik naartoe ging rond die tijd. Het is opvallend hoe snel mensen het opmerken als je geen alcohol drinkt en gek genoeg moet je dan uitleggen waarom je geen alcohol drinkt. Wanneer je uitlegt dat je traint voor een triatlon snappen mensen het meestal wel.

Nu de verenigingen en faculteitsbars weer opengaan is het goed als iedereen verantwoordelijk is met hun alcohol-inname. Zoals we weten is roken nu verboden op de campus. Al zou ik het snappen als de TU maatregelen treft om het bewustzijn van het hoge alcoholgebruik onder studenten te bevorderen, hoop ik niet dat het zo ver komt dat ook alcohol verboden wordt op de campus of dat de faculteitbars dicht moeten. Er is immers niks lekkerder dan een biertje te drinken met je medestudenten.

Bas Rooijakkers is masterstudent technische natuurkunde. Hij is geboren in Brabant en heeft een aantal jaar van zijn jeugd op Curaçao gewoond. Hij houdt van hardlopen en sinds de coronapandemie wielrent hij ook. Verder is hij altijd te porren voor een koffietje of speciaal biertje.

Bas Rooijakkers / Columnist

Columnist Bas Rooijakkers