Opinie

[Column] Doorstromers

Zijn naam is Hessel Koot en ik zeg: houd hem in de gaten. Hessel is shorttracker, 19 jaar en derdejaars student aan de Haagse Hogeschool. Jullie kenden hem hoogstwaarschijnlijk nog niet, maar nu dus wel.

Ik ken Hessel al zijn halve leven. Eerst als jongetje uit Utrecht die het mijn zoon knap lastig maakte bij het schaatsen. Beiden bleken talentvol, dus ze vochten elkaar een jaar of negen de tent uit om de prijzen bij de junioren.

Een kleine twee jaar geleden reed ik hem hier op de campus bijna van de sokken. Ik was bijna bij Onderwijs- en Studentenzaken en hij passeerde me in gedachten verzonken op weg naar de Haagse Hogeschool. Sindsdien treffen we elkaar onregelmatig en praten we even.

Hessel haakte af bij die schaatsselectie. Zijn studie werktuigbouwkunde kreeg prioriteit. Na het eerste jaar mocht hij naar het honours programme op de HHS. Toen dacht ik al: die moeten we in de smiezen houden, die gaat nog ’s naar de TU Delft. Inmiddels weet ik dat hij wil doorstromen naar de TU.

Hessel bleef shorttracken, maar verloor geleidelijk terrein ten opzichte van de concurrentie. Niettemin hield de sport hem stevig in zijn grip. Onlangs kwam hij op de proppen met de BeFast 1, waarin schaatspassie en studie bijeen komen.

Om een beeld te geven: begin deze maand presenteerden onze nationale shorttracktoppers Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting schaatspakken met sensoren die moeten zorgen dat ze in de juiste houding blijven schaatsen op het 111 meter kleine ijsbaantje. Hightech. Hessels BeFast 1 zit ook in die hoek. Het apparaatje meet rondetijden. Rondetijden zijn een soort heilige graal voor shorttrackers.

Ik laat Hessel zelf zijn vinding uitleggen. ‘De BeFast 1 bestaat uit een lasermodule, verzender en een led-scherm. De laser schijnt op de verzender en als de lichtstraal wordt onderbroken dan stuurt de verzender een signaal naar het LCD-scherm, de tijd wordt even stopgezet en op het LCD-scherm getoond. Hij is draadloos en binnen vijftien seconden te installeren.’

De BeFast 1 is een doorbraak. Rondetijdenmeters waren er al, maar de goedkoopste kost ongeveer 1200 euro. Veel te duur voor veel clubs. Zo niet de meter van Hessel. Hij knutselt ‘m in elkaar voor nog geen 150 euro. En er zijn mogelijkheden om de prijs verder te verlagen.

Over een maand moeten we tijdens de Olympische Spelen in Pyongyang onze Sjinkie, Suzanne en wellicht regiogenoot Dylan Hoogerwerf in de gaten houden. Maar geloof mij, mede dankzij Hessels BeFast 1 gaat het in 2022 om heel andere namen.

Tot die tijd moeten we Hessel – en al die andere, gedreven en praktische hbo’ers die slimme apparaatjes in elkaar knutselen – in de gaten houden. Potentiële TU’ers, die ons kunnen verrijken. Jongeren met de voeten in de klei en – In Hessels geval – op het ijs. Valorisatie. Wetenschappelijke oplossingen voor maatschappelijke problemen. En voor Nederland Sportland.

Erik Huisman is frontman bij het central international office en schrijft per toerbeurt een column voor Delta. Hij kijkt als oud-journalist graag over allerlei muurtjes.