Opinie

[Column] Dies natalis 2.0

In januari 2007 beleeft de TU Delft haar 165ste dies natalis. Beter gezegd, in januari 2007 vieren wij de 165ste verjaardag van onze universiteit. Wordt het niet eens tijd om daar een echte feestdag van te maken, een dag waarbij alle medewerkers actief betrokken zijn? Nu zijn het toch voornamelijk de hoogleraren die wat praatjes in de aula aanhoren, met een muzikaal intermezzo, een of twee eredoctoraten die worden uitgereikt, en na afloop een borrel. Stijlvol en gezellig, daar niet van, maar een echte TU-brede betrokkenheid ontbreekt.

(Foto: Sam Rentmeester)

Tijd voor vernieuwing. Ik lanceer daartoe het volgende plan. Het motto luidt: Weet een Bok eigenlijk wel wat een Schaap doet? De TU-telefoongids vermeldt twee medewerkers die ‘de(n) Bok’ heten, en drie Schapen. Koppel nu eens een Bok aan een Schaap, en laat die twee op dies natalis samen de dag doorbrengen. Dus Henry den Bok bezoekt ’s morgens Jop Schaap, op zijn afdeling marketing and consumer bij Industrieel Ontwerpen. Jop laat hem zien waar hij zoal mee bezig is, en welke problemen hij daarbij tegenkomt. Samen discussiëren ze over Jops onderzoek. Omdat het allemaal nieuw is voor Henry, kan hij zonder gêne de meest onnozele vragen stellen. Niet zelden leiden ‘domme’ vragen tot een beter inzicht, omdat een onderzoeker genoodzaakt is terug te gaan tot basisprincipes en aannamen. Aan het eind van de ochtend lunchen Jop en Henry bij IO.

’s Middags gaat Jop Schaap op bezoek bij het Laboratorium van Akoestische Beeldvorming en Geluidsbeheersing (faculteit TNW) alwaar Henry Schaap werkt. Nu mag Henry uitleggen wat hij daar doet, zodanig dat Jop het allemaal begrijpt, en ook ‘domme’ vragen kan stellen. Na afloop drinken ze een borrel bij TNW.

Dat is het plan. Op dies natalis wordt iedere medewerker van de TU willekeurig gekoppeld aan een andere medewerker. Dat is dan je maatje voor die dag. ’s Morgens ga je bij hem/haar op bezoek, en op die faculteit wordt ook geluncht. ’s Middags komt je maatje bij jou op bezoek, en na afloop is er op jouw faculteit een borrel. Het is natuurlijk extra leuk wanneer die lunch en die borrel gemeenschappelijk zijn met alle andere koppels die op dat moment in de betreffende faculteit verblijven.

Reken maar dat er leuke verrassingen in het verschiet liggen. Zo zal iemand het promotieonderzoek van Guus van Gemert mogen ontdekken. Guus bestudeert de eigenschappen van baggerslib, en werkt met een machine van twaalf meter breed en acht meter hoog die slib droogt. Neem maar van mij aan dat het fascinerend is. Een andere bofkont ontmoet Jeroen Buursink, die een ruimtevoertuig ontwikkelt dat gekoeld wordt met water, om niet te verbranden bij terugkeer in de dampkring.

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen verhaal. Er kan een vruchtbare interactie ontstaan wanneer twee totaal verschillende disciplines met elkaar in contact worden gebracht. Want niet zelden is een probleem in het ene vakgebied reeds in een andere verschijningsvorm opgelost in het andere vakgebied.

Dies natalis 2.0 brengt medewerkers van de TU Delft dichter bij elkaar. Want je moet de Bokken en Schapen niet scheiden.

Dap Hartmann is astronoom. Hij is werkzaam als docent bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl