Opinie

[Column] Complottheorie

Ontluisterend veel mensen geloven in conspiracy theories. Wellicht is de alledaagse werkelijkheid te saai of moeilijk te accepteren. Waar de één zich overgeeft aan esoterie, mystiek of spiritualiteit om het bestaan mooier of zinvoller te maken, omarmt de ander samenzweringen en complotten om de werkelijkheid spannender te maken.

(Foto: Sam Rentmeester)

Het lijkt ook steeds erger te worden, en ik vermoed dat de boeken van Dan Brown, diverse bullshit-programma’s van de commerciële zenders en het Internet daarin een belangrijk aandeel hebben. Google ‘conspiracy theory’ en je krijgt meer dan dertien miljoen hits. Dat het er niet veel meer zijn, is ongetwijfeld het werk van de Amerikaanse overheid die Google in zijn macht heeft. Of andersom, maar daar hoor je verder nooit iets over.

Onlangs was de TU Delft ongewild in het nieuws toen Tarik Z., eerstejaars student molecular science & technology, de NOS-studio binnendrong met de mededeling: “Wij zijn, zeg maar, ingehuurd door inlichtingendiensten en daar hebben wij zaken vernomen die de huidige samenleving in twijfel trekken.” Er is veel over dit incident gezegd en geschreven, maar we weten nog steeds niet welke ‘hele grote wereldzaken’ Tarik aan het Nederlandse volk wilde openbaren. Dat is toch wel verdacht, lijkt me. Misschien wilde hij slechts de allegorie van de grot onthullen, maar ik vrees dat er meer achter zit. Daar mag ik helaas niets over zeggen.

Een van de hardnekkigste complottheorieën is dat 9/11 door de Amerikanen is geënsceneerd om een legitieme reden te hebben Irak binnen te vallen. Typ ‘911’ en Google vult het aan tot ‘911 conspiracy’ (3 miljoen hits) en ‘911 conspiracy theories’ (500 duizend hits).

Wat zit daarachter? De 9/11 conspiracy is eenvoudig te weerleggen, en met gevaar voor eigen leven zal ik dat doen. Amerika viel Irak binnen omdat Saddam Hoessein chemische wapens zou hebben die binnen een uur doelen in het Westen konden bereiken. Maar 189 duizend doden en 1100 miljard dollar later bleken die wapens er niet te zijn.

Het was toch kinderlijk eenvoudig geweest om hier en daar een geheim depot te ontdekken waarin sarin of antrax lagen opgeslagen? Het zou de inval in Irak hebben gelegitimeerd en het Westen hebben behoed voor ongekende rampspoed. Maar dat was blijkbaar een stuk lastiger dan twee vliegtuigen het World Trade Center in laten vliegen, een vliegtuig op het Pentagon laten crashen, en een vierde vliegtuig op weg naar het Capitool in een weiland laten neerstorten.

Drieduizend onschuldige mensen opofferen en een financiële schade van 2000 miljard dollar voor lief nemen voor een excuus om Irak binnen te vallen? En dat allemaal geheim kunnen houden terwijl er toch vrij veel mensen nodig zijn om zoiets tot stand te brengen. Als je de schuld vervolgens aan Osama bin Laden geeft (die gelukkig sportief genoeg was om met die eer te gaan strijken), dan moet je die ook nog opsporen en onschadelijk maken. Dat laatste is dan wel gelukt. Tenminste, dat is wat men ons wil doen geloven.

Lang voordat YesDelft bestond, was er al Yes Minister waarin Jim Hacker de onsterfelijke woorden sprak: “You’d be paranoid too if everyone was plotting against you!”

Dap Hartmann is astronoom. Hij werkt als onderzoeker bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl