Collegevoorzitter Van den Berg herbenoemd

De raad van toezicht van de TU Delft heeft Dirk Jan van den Berg per 1 maart 2012 herbenoemd als voorzitter van het college van bestuur. Dat meldt de universiteit op haar website.

De raad van toezicht is ‘zeer tevreden met de krachtige bijdrage die Van den Berg levert’ aan het zoeken van samenwerking met internationale partijen en aan het aantrekken van de beste wetenschappers.

De deelname van de TU aan het Zevende Kaderprogramma van de Europese Commissie (het grootste subsidieprogramma van de EU voor onderzoek en technologische ontwikkeling, red.) is de laatste jaren belangrijk toegenomen, meldt het bericht.  Genoemd wordt ook dat de TU in 2011 als eerste Nederlandse universiteit een onderzoeksdependance in Beijing opende.

Volgens het bericht heeft Van den Berg in zijn eerste vier jaar ‘hard gewerkt aan het financieel gezond maken van de universiteit en het creëren van ruimte voor investeringen in de toekomst.’ Gedoeld wordt op de herijking waarbij de TU vijftien miljoen euro bezuinigt om te komen tot een nulbegroting en dertig miljoen euro vrijmaakt voor investeringen.

Het inkomen dat met Van den Berg is afgesproken is volgens de TU in overeenstemming met de Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen (WNT), die naar verwachting per 1 januari 2013 in werking treedt. In 2010 besloot staatssecretaris Halbe Zijlstra van onderwijs  19 duizend euro terug te vorderen van de TU Delft, omdat het salaris van Van den Berg in 2009 te hoog was. De universiteit had afspraken geschonden, meende Zijlstra.

Volgens Zijlstra is het oneerlijk om een klein groepje studenten uit te zonderen en hun de mogelijkheid te bieden om zich tijdelijk uit te schrijven. Daarmee worden anderen immers achtergesteld, schrijft hij aan de Tweede Kamer.

De regeling zou instellingen bovendien opzadelen met extra administratieve lasten en een groter beroep op hun profileringsfondsen. En dat is niet de bedoeling, vindt de staatssecretaris.

ISO-voorzitter Guy Hendricks weerspreekt dit. “Wij vragen helemaal niet om extra beurzen of meer geld voor studentbestuurders. Wij willen alleen dat zij geen collegegeld hoeven te betalen als zij geen enkel vak volgen, en dat het jaar niet meetelt als studievertraging.”

Volgens Hendricks gaat het ook niet om een clubje dat een voorkeursbehandeling zou krijgen. “De regeling is met name bedoeld voor studenten in medezeggenschapsraden, die hiermee de mogelijkheid zouden krijgen om meer tijd aan hun taken te besteden. Dat is niet alleen goed voor henzelf, het levert vooral een betere medezeggenschap op.”