College passeert studentenraad

Het college van bestuur heeft tot tweemaal toe verzuimd de studenten om advies te vragen. Bij de bepaling van de hoogte van het collegegeld is het college van bestuur vergeten de studentenraad om advies te vragen.

,,Een belachelijk hoog tarief”, vond Rikje Okker van Aag tijdens de sr-vergadering van 14 mei. ,,Topuniversiteiten hebben een hoog collegegeld. Wij willen een topuniversiteit zijn, dus hanteren wij een hoog tarief.” Zo typeerde Okker de redenering van het college. Aag en Oras vinden het voorgestelde bedrag te hoog, en menen dat ze hierover geraadpleegd hadden moeten worden. ,,Mogen wij hier alsjeblieft alsnog advies over geven?”, vroeg Okker zich af.

Enige weken geleden was de sr wel om advies gevraagd over het voorstel om een Gronings bureau onderzoek te laten verrichten naar de magere studieresultaten in Delft. Volgens Aag en Oras rammelde dit plan aan alle kanten en gaven een negatief advies. Het college heeft nu toch de opdracht aan het bureau gegeven, met als argument dat de sr ‘niet negatief staat ten opzichte van een onderzoek’. De studentenraad sprak hier van ’tekstuele manipulatie’. ,,Het college heeft ons geen gelegenheid gegeven tot argumentatie. Ze kent de procedure niet. Dit is voor ons niet acceptabel.”

Bij de bepaling van de hoogte van het collegegeld is het college van bestuur vergeten de studentenraad om advies te vragen. Het college heeft het instellingstarief voor onder andere buitenlandse studenten voor komend jaar vastgesteld op 3852 gulden.