College keurt nieuwe naam voor ITS af

ITS-decaan Jan van Katwijk gaat er binnenkort nog een keer over praten met het college. ,,Wij vinden dat de naam gewijzigd moet worden”, zegt ITS-secretaris Jacqueline Dekker. ,,EWI dekt volgens ons alles keurig netjes af: zowel de opleidingen als de disciplines zijn zo zichtbaar voor de buitenwereld. En waarom zou een faculteitsnaam wervend moeten zijn?”

Een enquête onder medewerkers en studenten van de faculteit wees uit dat een ruime meerderheid (85 procent) van de medewerkers voor de nieuwe naam kiest. De studenten zijn behoudender en hebben een lichte voorkeur (55 procent) voor ITS.

De discussie over de naam van de faculteit speelt al sinds de invoering van de naam ITS in 1997. Waarom is het nu weer actueel? ,,De faculteiten van de Universiteit Twente zijn onlangs geclusterd en daar heeft men ook voor EWI gekozen”, zegt Dekker. ,,Daarnaast is de komst van de nieuwe TU-huisstijl een goed moment om te veranderen.” (KW)

Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). Zo zou de faculteit ITS (Informatietechnologie en Systemen) volgens het faculteitsbestuur moeten gaan heten. Het college van bestuur ging vorige week niet akkoord met de nieuwe naam, omdat die ‘niet wervend genoeg’ zou zijn.