College gaat in beroep tegen instemmingsrecht facultaire studentenraad

Het college van bestuur is in beroep gegaan tegen een uitspraak van de geschillencommissie onderwijs.Beide partijen verschillen van mening over de vraag of een facultaire studentenraad (fsr) zich mag bemoeien met de invoering van een nieuw toetsingssysteem.

De fsr vond deze methode een te schoolse manier om ervoor te zorgen dat meer studenten tijdig de propedeuse afronden. Maar decaan van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica Jan van Katwijk had het systeem in september 2003 al ingevoerd, zonder instemming van de fsr. Na ruggespraak met juristen meende hij namelijk dat die niet nodig was. De fsr heeft volgens hem geen instemmingsrecht met dit soort inhoudelijke aangelegenheden.

Maar de fsr was het daar niet mee eens en de geschillencommissie gaf haar gelijk: de fsr had wel degelijk moeten instemmen. En dat betekende dat Van Katwijk zich moest houden aan zijn eerder gedane toezegging de invoering van het systeem zonder nadelen voor de studenten te zullen terugdraaien, als de commissie in zijn nadeel zou beslissen.

Het beroep van het college staat daar volgens Van Katwijk los van. Als de bestuursrechter het college gelijk geeft, betekent dat dus nog niet dat de decaan het quizzensysteem meteen weer invoert, al heeft hij het gevoel dat het goed gewerkt heeft. “Het meningsverschil met de fsr over het verplichte karakter van het systeem bestaat nog steeds. Maar het uitgangspunt is dat we daarover behoorlijk overleg voeren”, aldus Van Katwijk.

Het college van bestuur heeft medio februari beroep aangetekend bij de bestuursrechter in Den Haag. De geschillencommissie heeft deze week haar verweer naar de bestuursrechter gestuurd. Het is nog niet bekend wanneer deze zich over de zaak buigt. (SB)

Beide partijen verschillen van mening over de vraag of een facultaire studentenraad (fsr) zich mag bemoeien met de invoering van een nieuw toetsingssysteem. Het geschil, dat de commissie eind vorig jaar behandelde, ontstond door onvrede bij de fsr van elektrotechniek over de introductie van het zogenoemde quizzensysteem. Dat systeem houdt in dat het tentamen wordt vervangen door het verplicht bijwonen van colleges en verplichte deelname aan tussentijdse toetsen in het eerste semester van het eerste studiejaar.