College en studentenraad botsen over garantiemaanden

De studentenraad wil dat het college van bestuur met studentenverenigingen gaat praten over de voorgenomen herverdeling van garantiemaanden. Het college weigert.

De studentenraad (sr) verwacht dat de voorgenomen korting van tien procent op de garantiemaanden van verenigingen een te zware slag voor hen is. Het college wil de korting invoeren om studenten die aan projecten als Nuna en Wasub werken ook garantiemaanden te bieden.

De sr staat positief tegenover deze ‘projectenbox’, maar wil dan ook graag kleinere projecten laten meetellen. Tegelijkertijd vindt de sr het niet acceptabel dat hierdoor andere organisaties minder garantiemaanden krijgen.

De sr heeft in een brief aan het college uitgelegd dat disputen symposia, studiereizen, bedrijvendagen en workshops organiseren. Disputen hebben volgens de sr een goed contact met docenten en bedrijven. Daarom vindt de sr het ‘ronduit vreemd’ dat de TU wil snijden in garantiemaanden voor disputen.

Collegelid Paul Rullmann zei tijdens een overlegvergadering met de sr dat de raad zelf met een voorstel tot verdeling zou moeten komen. De sr kaatste deze bal echter weer terug: “U moet zelf met de studentenverenigingen spreken”, zei Oraslid Hans Seip.

Rullmann weigerde. Daarop verklaarde Oraslid Daan van de Kamp het ‘onacceptabel’ te vinden dat aan de verenigingen niet is uitgelegd waarom studentenverenigingen wel maanden kunnen missen. “Als er zo’n twintig procent gekort wordt op uw salaris en dat van Fokkema, dan wilt u toch ook weten waarom u moet inleveren?”

Rullmann antwoordde dat het niet gaat om een ‘behoefteregeling’ maar om een herverdeling. Om uit de impasse te komen, heeft de sr om een informeel overleg met Rullmann gevraagd.

De studenten zetten ook vraagtekens bij de adviserende rol die de directeur van het Sport- en Cultuurcentrum krijgt in de verdeling van de garantiemaanden voor de sportverenigingen. De raad vreest belangenverstrengeling, omdat deze directeur ook beslist over sponsorcontracten voor sportverenigingen.

Rullmann meent echter dat de directeur met deze dubbelrol om moet kunnen gaan. “Toekenning van sponsorgelden mag niet afhankelijk zijn van het aantal garantiemaanden.” Rullmann komt nog terug op het voorstel van de studenten om de maanden uit de sponsorcontracten te schrappen. (CvU)