College doet instellingsplan over

Het college van bestuur komt in de tweede helft van augustus met een herziene versie van het instellingsplan. Zonder slag of stoot ging het college van bestuur vorige week donderdag akkoord met de eis van studenten- en ondernemingsraad om het instellingsplan te herzien.

Het college trok zich die kritiek aan, bleek vorige week donderdag in het overleg met de beide raden. ,,De reacties op het plan zijn interessant,” aldus collegevoorzitter De Voogd in een verklaring vooraf. Zijn toezegging met een nieuwe versie te komen, maakte verdere discussie overbodig.

Bij het opstellen van het nieuwe plan overlegt het college met de voorzitters van de beide raden, Flip van Dijk en Daan Hoogwater. Uit de raden klonk de klacht dat er bij het opstellen van het plan niet was samengewerkt met de raadswerkgroep Instellingsplan. Deze werkgroep had een notitie met aandachtspunten klaar liggen.

Ook op een ander punt kregen or en studentenraad hun zin. Zij hadden er op aangedrongen het reglement voor de gezamenlijke vergadering van college en raden nog niet definitief vast te stellen, aangezien de huidige studentenraad er nog geen ervaring mee heeft opgedaan. Het college stemde er na onderling overleg mee in het tijdelijke reglement nog een jaar aan te houden.

De bij het instellingsplan behorende financiële kaderstelling kan evenmin rekenen op veel steun van de studenten. Bij de eerste bespreking van het stuk had de studentenraad afgelopen dinsdag dezelfde klacht als bij het instellingsplan: er is geen duidelijke koppeling tussen het nieuwe beleid van het college en de financiële consequenties.

De raad vroeg zich onder andere af hoe het mogelijk is dat het budget voor onderwijsbeleid met een miljoen gekort wordt, terwijl er tegelijk concrete voorstellen worden gedaan voor vernieuwing van het onderwijs. Het plan ‘ICT in het onderwijs’ zou elk jaar negen miljoen gulden kosten, maar in de financiële kaderstelling is slechts driehonderdvijftigduizend gulden begroot.

De studenten hebben het college verdere toelichting gevraagd op de kaderstelling. ,,Onze grondhouding is op dit moment negatief”, verklaarde een Oras-lid. ,,Op deze manier kunnen we niet instemmen met de fianciële kaderstelling.”

Zonder slag of stoot ging het college van bestuur vorige week donderdag akkoord met de eis van studenten- en ondernemingsraad om het instellingsplan te herzien. De huidige versie werd eerder afgewezen in het vooroverleg van de twee raden. Studenten en personeel vonden het beleidsplan van de TU ’te vaag’ en ‘niet toetsbaar’. Bovendien misten ze de kosten bij het voorgenomen beleid.