Wetenschap

Click, Whack en Wallop

Een grijper maken die een koffiebeker kan vastpakken en optillen zonder te morsen. Dat is nog niet eenvoudig, bleek tijdens de eindbattle Click Whack en Wallop voor eerstejaars werktuigbouwkunde op vrijdag 6 november.

Docent dr.ir. Gerwin Smit zag zich dit jaar geconfronteerd met 670 eerstejaars studenten werktuigbouwkunde. Samen met hoofddocent dr.ir. Gabrielle Tuijthof (3mE) en dr.ir. Regine Vroom (IO) gaf Smit dit jaar het vak technische systemen aan de hand van een bijzondere ontwerpopdracht. De studenten moesten een mechanische grijper ontwerpen en maken die een koffiebeker van maximaal vijfhonderd gram kan beetpakken en die 25 centimeter kan optillen.

De inhoud kan brons, water of pasta zijn, maar moet in de beker blijven. “We hebben pneumatiek aangeboden voor de aandrijving”, vertelt Smit. “Perslucht levert een flinke kracht, maar het kost moeite om er subtiel mee om te gaan.” Aanvankelijk leverde dat nogal wat fijngeknepen bekertjes op en pasta die via het plafond op de vloer belandde.

Behalve een werkend prototype moest elk team (van zes of zeven studenten) een website maken over hun ontwerp. Door een proces van onderlinge beoordeling van prototypes en de sites werden de tien beste van de in totaal honderd teams bepaald. Die demonstreerden tijdens de eindbattle op 6 november hun grijper aan hun medefinalisten en de jury.

Honderd websites met de ontwerpen zijn nog te zien op: project.3me.tudelft.nl/2015

1.

Het winnende ontwerp WB44 heeft een scharnierend plexiglas grijper die met een pneumatische cilinder wordt bediend. Voor het verticale transport kiest de groep niet voor pneumatiek, maar voor een boormachine die een touwtje oprolt. Dat maakt de tilbeweging goed regelbaar. De volledige score (90 punten) en een snelle demonstratie (1:05) maakt WB44 tot winnaar.

2.

De Cheb van groep 33 is gebaseerd op de stangenconstructie van de Russische wiskundige Chebyshev die een roterende beweging in een translatie omzet. Hiermee bereikt de groep een rechtlijnige verticale beweging. In combinatie met een grijper die werkt door insnoering weet de groep alle 90 punten te behalen. Doordat ze tien seconden langer bezig zijn halen ze de tweede plaats.

3.

De Ultimate Grabber maakt zijn naam niet helemaal waar. Na het aansluiten klinkt er een luid gesis van ontsnappende lucht. De tilarm wipt wild op en neer, maar de touwtjes van de grijper trekken niet samen. Nadat de tijd verlopen is (vijf minuten) moet het team het veld ruimen. Score: 0 punten.

4.

The Rock benadert de koffiebeker van de zijkant. Eerst slaat de grijper de beker met brons aan de kant, daarna volgen ‘enkele logistieke problemen’. Die leiden ertoe dat de studenten op het podium druk aan het sleutelen zijn, maar ze de grijper niet goed aan de gang krijgen. De score blijft beperkt tot 15 punten (van de maximaal 90).

5.

Het bijzondere van Jack the Gripper is niet zozeer de grijper (die als een vuist de beker omklemt) maar de lift die door een contragewicht omhoog wordt getild. Een soepel pneumatisch mechaniekje laadt stuksgewijs gewichtjes in een bakje totdat het zwaar genoeg is en naar beneden zakt. Doordat het bakje niet soepel genoeg loopt, komt de groep in tijdgebrek. Toch 80 punten.

6.

Hoofddocent en juryvoorzitter Gabrielle Tuijthof (links) feliciteert de winnaars van groep 44 (Arjen van der Ems, Jan Groenhuis, Lim Chi Ho, Wouter Kragt, Maurice Mager, Stefan Molenaar, Wouter Nijhuis en Armin Numić.

7.

Groep 13 streeft naar een ‘dynamische en krachtige grijper’ en noemt het resultaat enigszins onheilspellend Arm-Ageddon. Een pondje brons de lucht intillen, daar heeft het apparaat geen problemen mee. Maar voor het bekertje fusilli blijkt de grijper te ruw: alle pasta vliegt eruit. Met de pasta nog in de haren besluiten de studenten de demo met het bekertje water over te slaan. Ze blijven op 50 punten steken.