​Civiele Techniek: iedereen naar huis

Door kortsluiting bij werk aan de elektrische installatie in de kelder van CiTG is een monteur gewond geraakt. Alle studenten en medewerkers worden nu naar huis gestuurd, omdat het elektriciteitsnetwerk instabiel is.

Hoewel er volgens de brandweer geen brand ontstond na de kortsluiting bij Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG), was er wel sprake van rookontwikkeling. Daarom werd de gehele faculteit ontruimd. De brandweer verleende eerste hulp aan de gewonde monteur door diens hand te koelen. Daarna werd hij in een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

De inzet van de brandweer bleef vervolgens beperkt tot het controleren en ventileren van de kelder, aldus woordvoerder Mike van Velzen van brandweer Haaglanden. Over de schade is nog niets bekend.

De brandmelding kwam even voor half een binnen. Drie brandweerwagens, twee ambulances en politie rukten uit voor een ‘middelbrand’, die er volgens de brandweer dus niet was. Een kleine drie kwartier later mocht iedereen het pand weer in. De liften waren op dat moment buiten dienst. Korte tijd later werd alsnog besloten nogmaals te ontruimen, omdat het elektriciteitsnetwerk instabiel is.

UPDATE:

Uiteindelijk vertrok niet iedereen naar huis. Het academisch leven gaat gewoon door ondanks de evacuatie. Prof.dr.ir. Nick van de Giesen hield zijn college Inleiding Watermanagement (CTB 2120) in het Mekelweg voor het gesloten gebouw. Een tafel op z’n kant deed dienst als schoolbord. Studenten wogen peterselieplantjes op batterijweegschaaltjes om de verdamping te meten. “Als het had geregend, hadden we er waarschijnlijk van afgezien”, bekende Van de Giesen.