Civiel start summer course voor hbo’ers

De opleiding civiele techniek start deze zomer een summer course voor hbo-studenten. Tijdens de zes wekende durende cursus spijkeren docenten van de TU vooral de wiskundekennis van de hbo’ers bij.

De summer course voor hbo’ers tussen hun derde en hun vierde jaar staat niet op zichzelf. De initiatiefnemers van de cursus – de Haagse Hogeschool, de Hogeschool Rotterdam en de opleiding civiele techniek van de TU . willen ook een summer course aanbieden voor hbo’ers die klaar zijn met hun studie en een master willen beginnen bij civiel. Ook tijdens deze tweede summer course staat de wiskunde centraal.

Om de overgang van civiele techniek aan het hbo naar dezelfde opleiding aan de universiteit nog soepeler te laten verlopen, willen de hbo’s bovendien een minor in het leven roepen. Deze vindt plaats in het vierde jaar van de hbo-opleiding en omvat constructiemechanica, dynamica en modelvorming. Deze vakken worden gegeven door docenten van verschillende hogescholen.

Als deze aanpak succesvol blijkt, zou deze in de plaats kunnen komen van de huidige schakelklassen. Dat heeft volgens de opleidingsdirecteur van civiele techniek, prof.dr.ir. Klaas van Breugel, verschillende voordelen. Zo dekken de summer courses en de minor samen leerstof die nu in de schakelklas wordt gegeven. “Dat scheelt de studenten een half jaar.”

Bovendien komen de hbo’ers er volgens Van Breugel op deze manier al in een vroeg stadium achter of de studie civiele techniek aan de TU echt iets voor ze is. “Dat heeft een filterwerking of het geeft de studenten de gelegenheid aan het wetenschappelijk onderwijs te wennen.”

Komende zomer start alleen de summer course voor hbo’ers die overgaan naar hun vierde jaar. Verschillende hogescholen zijn aangeschreven, om hun huidige derdejaars studenten civiele techniek aan te sporen om mee te doen aan de summer course. Volgens Van Breugel moeten er zeker vijftien inschrijvingen zijn, wil de cursus half juli ook echt doorgaan. De sluitingsdatum is 14 juni.

De opleidingsdirecteur benadrukt dat deze summer course in eerste instantie een pilot is. “Wil je echt de kinderziektes eruit halen en zien of het idee aanslaat, dan moeten we het minimaal twee jaar testen.” De huidige schakelklassen blijven daarom voorlopig bestaan.

Volgens Van Breugel is de summer course ‘best stevig’. “We mikken dan ook op de gemotiveerde student.” Als extra stok achter de deur is er bewust voor gekozen de cursus niet gratis te maken. Hij kost 225 euro.

De opleidingsdirecteur kent geen voorbeelden van soortgelijke initiatieven aan de TU. “In die zin is het spannend om te zien of het echt goed zal lopen. Als dat zo is, zou de TU erover na kunnen denken of het concept ook geschikt is voor andere faculteiten, maar daar ga ik niet over.”