Citg-profs naar Den Haag

De faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen heeft het programma van een bezinningsbijeenkomst voor haar hoogleraren aangepast, zodat zij aanstaande vrijdag naar de togademonstratie in Den Haag kunnen.

De hoogleraren zouden donderdagavond en vrijdag de hele dag
samen komen voor hun jaarlijkse heibijeenkomst. Dat maakte het voor hen onzeker of
ze de 21ste wel naar de Bijzondere Academische Zitting zouden kunnen
gaan.

Maar afgelopen vrijdag hebben zij in samenspraak met de decaan besloten
dat er tijd ingeruimd moest worden om dat mogelijk te maken. De
Citg-professoren worden vrijdagochtend vanuit hun bezinningsoord ergens buiten
Delft met de bus naar Den Haag gebracht.

Het Nuffic heeft in tien landen bureaus die het Nederlands hoger onderwijs promoten en buitenlandse studenten werven. Om in China voet aan de grond te krijgen moest het Neso in 2001 worden ondergebracht bij een Chinees onderwijsagentschap, waarbinnen het zelfstandig kon werken.

Maar de Chinese partnerorganisatie wil nu meer grip krijgen op de activiteiten van het Neso. Zo willen de Chinezen meebepalen met welke onderwijsinstellingen het Neso samenwerkingsverbanden aangaat. Voor Nuffic is de Chinese invloed onaanvaardbaar, omdat de werkzaamheden met Nederlands belastinggeld worden betaald.

Nuffic onderzoekt nu of het Neso in China in een andere vorm kan blijven voortbestaan. Daarvoor moet eerst de Chinese wet- en regelgeving voor het vestigen van buitenlandse bedrijven bestudeerd worden.

Lopende activiteiten worden vanaf 1 juni voortgezet vanuit Nuffics hoofdkantoor in Den Haag. Het informeren van Chinese studenten gaat vooral verder via internet, onder meer met een pagina op Facebook.